Szabálykövetők, türelmesek – így lettek milliomosok

Autóbuszos közlekedés Munkatársaink

2024.01.11 10:50
szerző: Volánbusz Kommunikáció

Másfél millió kilométert vezettek le balesetmentesen azok az autóbusz-vezetők, akiket Békés vármegyében részesített elismerésben a rendőrség a múlt év végén. Mindketten a Volánbusznál dolgoznak, és azt vallják: a biztonságos közlekedés alapja a szabályok betartása, illetve az, hogy türelmesen, higgadtan vezessünk, figyeljünk egymásra. Az ünnepélyes átadáson a Békés Vármegyei Baleset-megelőzési Bizottság munkatársai készítettek interjút kollégáinkkal.

Békés vármegyében tavaly a Volánbusz két autóbusz-vezetője, Megyeri Sándor és Bujdosó Gábor érte el a másfél millió balesetmentesen levezetett kilométert. A közlekedési társaság mellett a Békés Vármegyei Baleset-megelőzési Bizottság is elismerésben részesítette őket, Hudák Pál rendőr ezredes, a Békés Vármegyei Rendőr-főkapitányság rendészeti rendőrfőkapitány-helyettese, a bizottság elnöke 2023. december 21-én gratulált nekik.

Megyeri Sándor 23 éve autóbusz-vezető, mindig távolsági vonalakon járt. Tizennégy évig a Békéscsaba és Dunaújváros vonalon ingázott, most a Békéscsaba – Budapest járaton sofőr. Szereti a munkáját, amelynek vannak szépségei, de nehézségei is bőven.

– Sajnos szinte minden nap adódnak olyan helyzetek, amikor mások szabálytalansága miatt kell dönteni, cselekedni. A hirtelen sávváltások problémáját mindenképpen kiemelném – mondta Megyeri Sándor. A személyautók vezetői nem veszik figyelembe, hogy egy összességében, utasokkal együtt több mint 15 tonnás autóbusz nem úgy fékezhető, mint egy személyautó. Sokszor úgy váltanak sávot, hogy nekem jelentősen lerövidül a követési távolságom, ami rendkívül veszélyes. Azért tartok szabályos követési távolságot, hogy jól lássam, mi történik előttem és időben tudjak reagálni. A hirtelen sávot váltó autósok viszont rendszeresen úgy jönnek be elém, hogy nem marad meg a biztonságos távolság.

Azt is hangsúlyozta: mindig megkéri az utasait, hogy foglaljanak helyet, mert álló utast a budapesti járaton nem szállíthat és nem véletlenül van ez a szabály. Bármikor adódhat olyan forgalmi helyzet, amikor hirtelen fékeznie kell. Nagyon igyekszik figyelni, úgy lassítani, fékezni, hogy a mögötte ülők kényelmesen utazzanak, de előfordul, hogy nem a saját hibájából kialakuló helyzetben kell neki elkerülnie a balesetet.

A felfokozott életritmusból adódóan előfordul, hogy az utasokkal való kommunikáció is több türelmet igényel, de vannak olyanok is, akik rendre apró figyelmességekkel köszönik meg, hogy biztonságosan célba juttatta őket. A karácsony közeledtével kapott már csokoládét, szaloncukrot, de év közben a kecskeméti pihenőjénél gyakran meghívják egy kávéra is. Ez nagyon jóleső érzéssel tölti el.

Hetente általában négyszer, de van, hogy ötször dolgozom és teszem meg az oda és vissza autóbusszal összesen nyolc órás utat. Kora este, negyed 7 körül érkezem Békéscsabára, akkor még megtankolom, rendbe teszem a buszt. Kevés kivétellel ugyanazzal a busszal járok, szinte magaménak érzem, vigyázok rá. Szenteste napján is fél nyolc körül érek majd haza.

Kollégája, Bujdosó Gábor is dolgozott karácsonykor, bár ő másnap, 25-én és 26-án rótta a kilométereket.

– Kötegyánban lakom, Gyulára és Körösnagyharsányba vezetek járatokat, hajnali 4 órától este 6-ig dolgozom a megfelelő pihenőidővel. Pályakezdőként tehergépkocsi-vezető voltam, majd 1992. április elsején letten buszvezető. És ez nem vicc, tényleg 31 éve vagyok a Volánnál – mondta mosolyogva Bujdosó Gábor. Most napi 300 kilométert teszek meg, itt vidéken sok a törzsutas. Az emberek naponta utaznak dolgozni, iskolába egyik településről a másikra. Türelmes, higgadt sofőr vagyok, igazodom a menetidőhöz, de betartom a szabályokat, és az útviszonyoknak megfelelő sebességgel vezetek. A vonalon, ahol járok, van olyan szakasz, ahol indokolt az óvatosság. Sokszor nem is értem azokat, akik például egy keskenyebb, vagy rosszabb minőségű úton, esetleg a szembeforgalom miatt akár szűken is megelőznek úgy, hogy nem mennek sokkal gyorsabban, mint én, ráadásul aztán nem sokkal később lekanyarodnak. Én nem vállalok kockázatos manővereket.

Erre tanította a nagylányát is, amikor autóvezetésből vizsgázott. Az előzés feltételeit például úgy kérte számon tőle, hogy ha éjszaka álmából felkeltik, akkor is fel tudja sorolni és a gyakorlatban is figyeljen rá. Arra is felhívta a figyelmét, hogy nem elég a számítógépes oktatóprogramokon bejelölni a KRESZ kérdésekre a jó választ, az adott szabályt, forgalmi helyzetet értelmezni kell, a valóságban meg kell nézni, meg kell élni ahhoz, hogy megértsük: a szabályok logikusak, a balesetek megelőzését, a biztonságot szolgálják.

A lányom Nyíregyházán lakik, gyakran látogatjuk. Az úton van egy szakasz, ahol rendszeresen van rendőri ellenőrzés, ott olyan szépen, a külterületen megengedett sebességgel, 90-nel halad a forgalom. Miért nem lehet így akkor is, ha éppen nincs ellenőrzés? – teszi fel a kérdést Bujdosó Gábor, hiszen mindenkinek a saját érdeke lenne, hogy ahová elindult, oda biztonságosan meg is érkezzen.

A két autóbusz-vezetőnek Hudák Pál rendőr ezredes, vármegyei rendészeti rendőrfőkapitány-helyettes megköszönte, hogy felelősségteljesen végzik a munkájukat, szabályosan közlekednek, jó példát mutatnak.