A leghosszabb Volánbusz-járaton is élményt jelent a vezetés

autóbuszközlekedés Munkatársaink

2024.02.13 16:36
szerző: Putsay Gábor

A Volánbusz a leghosszabb közvetlen járatát Békéscsaba és Zalaegerszeg között közlekedteti. A 1499-es járat tíz óra alatt teszi meg az utat a két város között, útvonalanként egy sofőrrel. A járatpár két autóbuszán összesen négy autóbuszvezető teljesít szolgálatot, közülük Megyeri Mihály dolgozik itt a legrégebben. Mint elmondta, ez a munka kitartást és türelmet igényel, és szerinte akkor lehet igazán jól végezni, ha valaki szenvedélyből teszi a dolgát.

 

Mióta dolgozik a cégnél, és hogyan került erre a járatra?

A Volánbusznál 2014 novembere óta dolgozom, ezt megelőzően is döntően hosszú távú járatokon teljesítettem szolgálatot. Sokat jártam Békéscsabáról Budapestre, Debrecenbe, Szegedre vagy Dunaújvárosba. Úgy gondolom, hogy jókor voltam jó helyen, szerencsém is volt. Amikor a járat elindult, olyan autóbuszvezetőket kerestek Békéscsabán, akik döntően azt megelőzően is hosszú távú helyközi járatot vezettek, és nem jelent problémát számukra az sem, hogy idegen helyen kell tölteniük az éjszakát. A vezetőség felajánlotta nekem ezt a lehetőséget, én pedig elfogadtam.

Volt valamilyen kiválasztás?

Valószínűleg volt egy kör, akik közül választottak, olyan kollégák is voltak, akiket megkerestek, de nem vállalták. Nekem viszont jól jött ez a felkérés, szívesen elvállaltam, és azóta is jól érzem magam ezen a járaton.

Mit érdemes tudni a Békéscsaba és Zalaegerszeg között közlekedő 1499-es járatpárról?

Ez a Volánbusz Zrt. leghosszabb közvetlen járata, a távolság egészen pontosan 443,8 kilométer, a menetidő odafelé 9 óra 55, visszafelé 10 óra 10 perc. Az egyik járat Békéscsabáról reggel 5 óra 55 perckor indul, délután 15.50-re érkezik meg, a másik pedig Zalaegerszegről pont nyolckor indul, és 18.10-re érkezik a békési városba. Minden úton egy autóbuszvezető teljesít szolgálatot. A buszra 69 megállóhelyen lehet fel- és leszállni. Ezt megelőzően Békéscsaba és Dunaújváros, illetve Kecskemét és Keszthely között közlekedett közvetlen autóbuszjárat. Ennek a két járatnak az összevonásával, illetve Zalaegerszegig történő meghosszabbításával jött létre a Békéscsaba-Zalaegerszeg útvonal, ahol az első két járat 2016. június 14-én közlekedett.

Az autóbusz Békéscsabáról hat előtt öt perccel indul. Önnek hogy indul a napja?

A Békéscsabához közeli Doboz nagyközségben lakom, onnan járok dolgozni, reggel negyed hatra kell a telephelyen lennem, ahol átveszem az autóbuszt. Ezt követően „gurulok” ki az autóbusz-állomásra, ahonnan elindulunk a csaknem tíz órás útra. Itt általában még kevesen szállnak fel a buszra, de a járat Orosházáig, ami a negyedik, illetve ötödik megálló, általában megtelik. Persze menet közben nagy az utasmozgás, a nagyobb állomásokon az autóbusz szinte teljesen kiürül, majd újból megtelik.

Mennyire megterhelő ez a munka, milyen felkészülést igényel?

Kell némi állóképesség, annyi bizonyos, de én ezt a munkát nem érzem megterhelőnek. Sofőrként dolgoztam ezt megelőzően is, gyermekkori álmom vált valóra azzal, hogy autóbuszvezető lettem. Ezt a munkát, ilyen hosszú távú járatokon csak szenvedélyből lehet végezni. Szeretek vezetni és emberekkel foglalkozni, azzal együtt, hogy ez a munka nagy türelmet igényel, és az embernek ismernie kell saját magát is, hogy mit bír, mit tud vállalni. A Társaság Zalaegerszegen bérel az autóbuszvezetőknek szállást, nekem például egyáltalán nem jelent gondot idegen helyen aludni, ki tudom magam pihenni a visszaút előtt. Valamennyi közvetlen munkatársam évtizedek óta vezet autóbuszt, személy szerint a Volánbusznál félmillió kilométert balesetmentesen tettem meg. Ezen a járaton én dolgozom a legrégebben.

Hogyan lehet szabály szerint csaknem tíz órát vezetni?

A menetidő tíz óra, de ennyit nem vezetünk, hiszen ebbe az időbe a megállások is beletartoznak. A járat Békéscsaba és Zalaegerszeg között 69 helyen áll meg, ezen belül Kecskeméten 17, Dunaújvárosban 35, Siófokon pedig 15 percet tartózkodik a busz. Ezekből két alkalommal, 15 és 30 percet kötelezően pihenéssel kell tölteni, Dunaújvárosban ebédre is jut idő. A vezetési idő a szabályok szerint heti két alkalommal haladhatja meg a kilenc órát, viszont a tíz órát nem lehet túllépni. Tanítási időszakban hétfőtől szombatig reggel még Zalaegerszeg és Petőhenye között teljesítünk egy járatot, mellyel besegítünk a reggeli csúcsidőszakba. Így heti két alkalommal nekem a Zalaegerszeg-Petőhenye-Zalaegerszeg-Békéscsaba útvonalon összességében 9 óra 19 percre jön ki a vezetési idő.

Mennyien dolgoznak a járaton, és hogyan váltják egymást?

Négyen dolgozunk a járatpáron, naponta két autóbusszal végezzük a feladatot, az egyik Békéscsabáról, míg a másik Zalaegerszegről indul. Négy napot teljesítek egymás után – ez kettő oda-vissza járat – négy napig pedig pihenek, ekkor a váltótársam vezeti a buszt.

Milyen típusú autóbusz közlekedik ezen az útvonalon? Kényelmes vezetni?

A Volánbusz 2019-ben helyezte üzembe az akkor még új két Neoplan autóbuszát, amelyek ezen az útvonalon közlekednek. Ezek a járművek rendkívül korszerűek, utasnak és sofőrnek egyaránt kényelmesek. A vezetést 12 sebességes automata váltó, fékasszisztens-berendezés, sávtartó automatika segíti, emellett a sofőrülés légrugós, karfával felszerelt, és multifunkciós a kormány. Az autóbusz légkondicionált, és minden ülésnél hálózati csatlakozót vehetnek igénybe az utasok. A békéscsabai telephelyhez tartoznak a járművek, és mind a négy sofőr helybéli. Nyilván ezt a munkát csak szenvedéllyel lehet végezni, amihez az is hozzátartozik, hogy egy kicsit a sajátunkénak tekintjük az autóbuszt, amelyet gondozunk, ápolunk és takarítunk. Eddig 700 ezer kilométert tett meg egy-egy busz, talán a sofőrök gondoskodásának is köszönhető, hogy nem volt kimaradt járat ezen az útvonalon.

Mennyire keresett a járat, utaznak közvetlenül Békéscsaba és Zalaegerszeg között?

Szerencsére sok az utasunk, 2022-ben ötvenezer ember vette igénybe ezt a járatot. Széles a törzsközönségünk is, akiknek egy része hosszú távon, például Békéscsaba vagy Keszthely, illetve Kecskemét és Zalaegerszeg között utazik. Ugyanígy a teljes útvonalra is váltanak jegyet, meglehetősen gyakran. Ők leinkább családlátogatásra utaznak, de például rendszeresen utazik ezen a járaton egy kecskeméti úr is, akinek a párja Balatonbogláron lakik.

Mik a tapasztalatai az utasokkal?

Nagyon sok emberrel találkozom, és szeretek az utasokkal foglalkozni. A nyári időszakban időnként nagyon nehéz, hiszen az autóbusz 51 személyes, álló utas nem utazhat a járművön, értelemszerűen nem minden ember fér fel a járatra. Különösen úgy, hogy a Balaton déli partján is közlekedünk. Ilyenkor ezt nagyon nehéz megértetni az utasokkal, a legfontosabb, hogy megértőnek kell lenni, fontos kimutatni, hogy együtt érzek velük. A megfelelő kommunikáció ilyenkor nagy segítség mindkét félnek. A szabályok szerint az az utas élvez elsőbbséget, aki hosszabb távra utazik, és ezt általában sikerül is elfogadtatni velük.

Említette, hogy nem volt járatkimaradás, de mégis mi volt eddig a legkülönösebb eset?

Talán az, amikor Zalaegerszegről visszafelé jövet Keszthely környékén az egyik utas nagyon mocorgott az ülésen, sápadt volt, de nem lehetett vele kommunikálni, mert nem beszélt magyarul, csak románul tudott. Felhívtam az egyik ismerősömet, aki beszéli a nyelvet, ő segített tolmácsolni. Balatonkeresztúrnál viszont már láttam, hogy itt nincs mit tenni, hívtam a mentőket, akik szemből jöttek, így Balatonbogláron látták el a beteget. Emiatt összeszedtünk némi késést, de a többi utas ezt maximálisan megértette. Egyébként a járat pontosan közlekedik, közúti balesetek szoktak időnként késést okozni, illetve nyáron amikor sok az utas, nagy a forgalom, így egy-egy útszakaszon a szokásosnál lassabban tudunk haladni.