Újraindult a vasúti személyforgalom Szeged és Szabadka között

beruházás személyszállítás Hírvonal

2023.11.28 11:53
szerző: MÁV-KIG

Nyolc év után napi öt vonatpár közlekedtetésével elindult a vasúti személyközlekedés november 28-án Szeged és Szabadka között. A menetidő a két város között másfél óra a határellenőrzéssel együtt. Az újra megnyíló személyforgalom elősegíti az interregionális kapcsolatokat Szeged, Szabadka és vonzáskörzetük között. A tíz új járat (öt vonatpár) megkönnyíti a reggeli munkába és iskolába járást is, illetve a délutáni és esti hazatérést. Lázár János építési és közlekedési miniszter az összetartozás vasútvonalának nevezte az újonnan megnyitott Szeged-Szabadka szakaszt.

Szeged-Rendező és Röszke országhatár között több mint 13 kilométer hosszan újult meg a vasúti pálya és annak környezete. A pálya átépítése tavaly nyáron fejeződött be, ennek köszönhetően a tehervonatok már 2022 augusztusa óta közlekedhetnek, átmenetileg továbbra is ez a vonal biztosítja a Budapest–Kelebia vasútvonal teljes kizárással járó fejlesztési időszakában a tranzit áruforgalom kerülő útvonalát, az észak-déli tengely vasúti árufuvarozási közlekedését. A személyforgalom november 28-ai újraindítása elősegíti az interregionális kapcsolatokat Szeged, Szabadka és vonzáskörzetük között. A Szeged-Szabadka vasútvonal fejlesztését szolgáló beruházás 2025-ben fejeződhet be teljeskörűen, ami azt is jelenti, hogy villamos vontatójárművek is közlekedhetnek. Egyelőre 60 kilométer/órás sebességgel közlekedhetnek a magyar szakaszon a személyszállító vonatok is, ami a beruházás végén százhúszra emelkedik.

Jelenleg napi öt pár, azaz tíz járat közlekedik a két ország között, ebből négyet magyar, hatot szerb Uzsgyi motorvonat szolgál ki. A menetidő Szeged és Szabadka között nagyjából másfél óra a határrendészeti vizsgálatokkal együtt. Az első vonat Szegedről 5:19-kor indul és 7:00-kor érkezik Szabadkára, Szabadkáról pedig 6:03-kor indul és 7:25-re érkezik Szegedre, ez biztosítja a reggeli hivatásforgalmat. A menetrenddel így a Budapest-Nyugatiból 5:53-kor induló Napfény IC-vel, illetve oda 21:07-kor érkező Napfény IC-vel akár egynapos vasúti utazás is tervezhető a fővárosból Szabadkára vagy Palicsra.

Lázár János építési és közlekedési miniszter az első járat utasaként úgy fogalmazott:

„Ez a vasútvonal az összetartozás vasútvonala, amely Magyarország és Szerbia összetartozását, közös múltját és jövőjét jelképezi. Ugyanakkor puszta jelképnél több: érdemi segítség a hétköznapokban mindazoknak a diákoknak és munkavállalóknak, akik rendszeresen ingáznak a két ország között, és természetesen azoknak a családoknak is, akik a határ túlfelén élő szeretteikkel igyekeznek tartani a kapcsolatot. Fontos lépés kezdete a két ország közötti együttműködés új korszakának.”

A beruházó magyar államvasutak nevében, Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója kifejtette:

„Magyar és szerb vasúti szakemberek szoros és hatékony együttműködésére volt szükség ahhoz, hogy ne csak a teherforgalom, de nyolc évnyi szünet után immár a személyközlekedés is újraindulhasson ezen a vasútvonalon, méghozzá olyan menetrendi kínálattal – nem kevesebb, mint napi 5 vonatpárral – amely képes kiszolgálni a valódi mobilitási igényeket is. Köszönet minden vasutasnak határon innen és túl.”

Jegyértékesítés

A Szeged Nagyállomástól Palicsig, illetve Szabadka végállomásig érvényes, teljesárú menetjegy ára 6,20 euro, jelenlegi árfolyamon 2356 forint. Szeged–Horgos, Szeged–Bácsszőlős, Szeged–Hajdújárás között pedig 4,80 euroért lehet, jelenlegi árfolyamon 1824 forintért lehet utazni. Gyermekek 6 éves korukig ingyen utazhatnak, továbbá Magyarországon 15., Szerbiában 14. életévük betöltéséig féláron. A vonatokra a rendelkezésre álló helyek mértékéig kerékpárjegy is váltható 2 euróért a vonat személyzetnél.

Az ország- és vármegyebérletek nemzetközi utazásra nem vehetők igénybe, azaz szerbiai úti cél esetén az országhatárig sem érvényesek, az ilyen bérletek tulajdonosainak utazásuk teljes hosszára érvényes menetjeggyel kell rendelkezniük. (A kizárólag belföldön, Szeged-Röszke állomások között utazók természetesen használhatják az ország- és Csongrád-Csanád vármegyebérleteket is.)

Ugyancsak fontos tudnivaló, hogy a Magyarországon érvényes kedvezmények csak belföldi utazáshoz vehetők igénybe, így a szerbiai szakaszra például nyugdíjas utasainknak is jegyet kell váltaniuk.

menetjegyek november 25-től érhetők el. Tekintettel arra, hogy jelenleg a vonal nem minden állomásán és megállóhelyén üzemel jegypénztár, illetve a fedélzeten csak korlátozásokkal váltható jegy, utasainknak azt javasoljuk, hogy menetjegyüket a MÁV-START nemzetközi jegypénztáraiban, vagy – legkényelmesebb megoldásként – a jegy.mav.hu felületen váltsák meg. Az első időszak tapasztalatai alapján a magyar vasúttársaság és a szerb társvasút módosíthatja jegyértékesítési ajánlatát, amiről természetesen azonnal tájékoztatást nyújtunk az utazóközönségnek.​

A beruházásról

A személyforgalom indulásával az utasok előtt is megnyílnak a felújított és újonnan kiépített állomások, utasforgalmi terek. A beruházás keretében Röszke állomás teljesen átalakult, új akadálymentes magasperon épült, a peronokon új esőbeállókat létesítettek. Az utasmosdót is tartalmazó új utasforgalmi épület mellett 10 kerékpár tárolására alkalmas B+R és négy normál és egy mozgáskorlátozott P+R parkolót is kialakítottak, mindez a könnyebb átszállást segíti.

A közel egy évtized után újrainduló Szeged-Szabadka vasúti személyforgalom első menetrendi időszakában a napi öt vonatpár Szeged, Szeged-Szentmihály, Röszke, Horgos, Királyhalom, Hajdújárás, Palics, Szabadka településeken áll meg. Szeged-Szentmihály településrészen, új, akadálymentes megálló létesült Szentmihálytelek néven biciklitárolókkal és autós parkolókkal. Szeged térségében mintegy 1408 méter hosszban zajvédő fal épült.  A vasúti vonalszakaszon fény- és félsorompóval ellátott vasúti átkelők is épültek, épülnek.

A Szeged-Szabadka vasútvonal fejlesztését szolgáló beruházás 2025-ös teljes befejezéséig a környezetvédelmi engedélyben foglaltaknak megfelelően továbbra is csökkentett sebességgel, csak 60 km/órával közlekedhetnek a tehervonatok, míg a személyvonatok sebessége a hátralévő kivitelezési feladatok megvalósításával emelhető több lépcsőben. Hosszú távú cél a vonzó, környezetbarát, gyors és minőségi szolgáltatást nyújtása, hogy a két ország között ingázók is minél többen válasszák a környezetbarát közösségi közlekedést.

A november 28-tól érvényes menetrend itt tekinthető meg.