Újévi nemzetközi kitekintő

külföld Hírvonal

2024.02.06 14:58
szerző: Nemzetközi Kapcsolatok Igazgatóság

A 2024-es esztendő a nemzetközi vasúti közlekedésben is sok újdonságot tartogat. Új motorvonatok érkeznek Azerbajdzsánba, valamint új, nyomtávváltásra képes teherkocsikat gyártanak Ukrajnában. Cikkünkben bemutatjuk, hogy hogyan jutott el a karácsonyfa Bécsből az Európai Parlamentig, valamint miként segítették a magányos vasutasokat az Egyesült Királyságban.

 

Bakuban átadták az első Stadler FLIRT dízelvonatokat

Üzembe helyezték az első Stadler FLIRT dízelüzemű motorvonatokat Bakuban, amelyek az Azerbajdzsáni Nemzeti Vasúttársaságtól (ADY) a DŞ1 jelzést kapták meg. A 107 méter hosszú vonatok dízelmotorját úgynevezett PowerPack-modulegységgel szerelték fel. Az első és másodosztályú vonatrésszel, valamint utasellátó bisztrókocsival kiegészített vonat összesen 270 ülőhelyet kínál. A vonatot 160 km/óra maximális sebességre tervezték, azonban a forgalmi korlátozások miatt 140 km/órával közlekedik majd a pályán. Eddig három DŞ1-et szállítottak le Azerbajdzsánba, és az év végéig még egy érkezik. A Block-5 biztonsági rendszerrel felszerelt szerelvények képesek a menetszabályozásra az ugyanilyen technológiával ellátott vonatokkal. A járműveket várhatóan 2024-ben vezetik be a forgalomba, miután teljesítik a kötelező tesztfutásokat az ADY infrastruktúráján.

 

Segítség magányos nyugdíjasoknak

A Railway Benefit Fund (RBF) brit jótékonysági szervezet a vasutas közösség magányos nyugdíjas tagjait segítette telefonos lelkisegély-szolgáltatással az ünnepek idején. A segélyszámot felhívhatták az időskorú vasutasok, akik a karácsonyt egyedül és magányosan töltik. Tizenöt font értékű voucher megvásárlásával az adományozók egy önkéntes képzés költségeit, valamint egyórás telefonos szolgáltatás árát fedezik. Az év elején indította el a Railway Benefit Fund a „Check in and Chat” elnevezésű szolgáltatását, amelynek köszönhetően a nyugdíjas vasúti dolgozók heti rendszerességgel beszélgethetnek egy önkéntessel a mentális közérzetük javítása érdekében. A szolgáltatás elindítása óta már több mint 100 bejövő telefonhívása volt a szervezetnek a nyugdíjas vasutasokkal. A Railway Benefit Fund egy jótékonysági közösség, amely rendszeres támogatást nyújt aktív és nyugdíjazott vasutasoknak, valamint azok hozzátartozói számára az Egyesült Királyságban.

 

ÖBB Nightjet vitte Brüsszelbe az Európai Parlament karácsonyfáját

Az Európai Parlament karácsonyfája a hagyományoknak megfelelően, immár 26. éve, Ausztriából érkezett a belga fővárosba. A Nordmann fenyő, amely idén egy alsó-ausztriai karácsonyfa-ültetvényről származik, az elmúlt három évhez hasonlóan környezetbarát módon, az ÖBB éjszakai vonatával jutott el Bécsből Brüsszelbe. Az osztrák vasúttársaság, amely 20 Nightjet-járatával Európa legnagyobb éjszakai vonatközlekedést biztosító vállalata, 2019 decemberétől kezdődően közlekedtet közvetlen Nightjet-járatot az osztrák fővárosból az EU fővárosába. A parlamenti képviselők, üzleti utazók és turistacsoportok körében is egyaránt népszerű járaton ezúttal a négy méter magas fenyőfa volt a VIP-utas, melyet egy speciális Nightjet-kocsiban helyeztek el, és a bécsi főpályaudvarról indították útnak. Az esemény alkalmából mind Heinz Freunschlag, az ÖBB-Personenverkehr AG igazgatósági tagja, mind az utazást szervező Alexander Bernhuber európai parlamenti képviselő a környezettudatosság jelentőségére hívta fel a figyelmet: a fenntartható gazdálkodásból származó fenyőfa klímabarát úton történő szállítása kiváló szimbóluma a vasúti közlekedés fontosságának Európában.

 

Új nyomtávváltós teherkocsikat készítenek Ukrajnában

Az Ukrzaliznyica nemzeti vasúttársaság nagyrészt hazai alkatrészeket használt fel egy olyan gabonaszállító tartálykocsi gyártásához, amely a volt Szovjetunió 1520 mm-es széles nyomtávján és a szomszédos uniós országok 1435 mm-es normál nyomtávján is egyaránt használható. A 19-8005-U típusú kocsi kapacitása 70 tonna és 104 m3, öt rakodó- és hat kirakodónyílással rendelkezik. Akár 120 km/h sebességgel történő közlekedésre is alkalmas. „Az export növeléséhez nemcsak a határ menti infrastruktúra fejlesztésére van szükség, hanem a gördülőállomány mennyiségének és minőségének korszerűsítésére is” – mondta Jevhen Liashchenko, az UZ elnöke. Ukrajna történetében először gyártottak az Ukrzaliznicja gyártóüzemében olyan gabonakocsit, amely alkalmas az Ukrajna területén történő áruszállításra, valamint az uniós országok 1435 mm-es nyomtávján történő áruszállításra. Figyelembe veszi az infrastruktúra minden követelményét, jellemzőjét és méretét. Terveik között szerepel, hogy a jövőben ilyen vagonokat állítanak sorozatgyártásba.

 

Új  nyomvonal épül SzaÚd-Arábiában

Az AlUla Királyi Bizottság 500 millió eurós megbízást adott az Alstomnak egy „igazán egyedülálló” villamosvasút szállítására, amelyet a történelmi Hedzsáz vasút ihletett. Az Alstom szerint a 22,4 km hosszú vonal lesz a világ leghosszabb felsővezeték nélküli villamosvasútja, amely „olyan gazdagságot, történelmet és zöld mobilitást fog magában foglalni, amilyet még senki más nem látott”. A 17 megálló a városi területeket, régészeti lelőhelyeket és az UNESCO Világörökség részét képező turisztikai célpontokat szolgálja majd ki az ókori város öt központi történelmi kerületében. Az RCA szerint az „élményt nyújtó” villamoson utazók „elmerülnek egy olyan utazásban, amely AlUla történelméhez való mély kapcsolatát foglalja össze”, és „autentikus, vizuális élményt nyújt az oázistól a sivatagig, miközben megragadja az elmúlt évszázadok zarándoklatainak lényegét”. A megnyitást 2027 második felére tervezik, az RCA által a Systrával és az RATP Devvel közösen kidolgozott „360 Mobility” fenntartható közlekedési terv részeként. Ez magában foglalja a kerékpáros, lovas és gyalogos közlekedést, valamint az elektromos buszokat és autonóm podokat. Az Alstom felel majd a rendszer átfogó tervezéséért, integrálásáért, telepítéséért, teszteléséért és üzembe helyezéséért. Ez magában foglalja az áramellátást, a jelző-, kommunikációs és depó-berendezéseket, valamint 20 Citadis B akkumulátoros villamost, amelyeket a franciaországi La Rochelle-i telephelyén tervez és épít meg. Az Alstom 10 éven keresztül biztosítja a villamosok teljes körű karbantartását, a Health Hub prediktív karbantartási és flottakezelési eszközének, valamint a rugalmasságot és a tőkeköltségek csökkentését célzó „vándorműhelynek” a segítségével. Emellett képzési programokat is biztosít. Az Alstom nemzetközi tapasztalataira támaszkodik, többek között a dubai és katari villamosvasutakra, valamint a dzsiddai Abdulaziz király nemzetközi repülőtéren és a rijádi metróban működő automatizált személyszállító járművekre. „Ez a projekt valóban egyedülálló, mivel ötvözi a fenntarthatóságot, az utasok élményét és a környezetbe való belemerülést egy olyan régióban, amely tele van történelemmel és csodákkal” – mondta Mohamed Khalil, az Alstom Szaúd-Arábia ügyvezető igazgatója. „Ez sokkal több mint egy villamosvasút”.