Gőzerővel zajlik a Volánbusznál az útdíjfizetésre való felkészülés

Autóbuszos közlekedés Hírvonal

2024.01.25 10:53
szerző: Volánbusz Kommunikáció

Egy tavaly júliusban megjelent kormányrendelet sok változást vezetett be 2024 januárjától az autólyák, az autóutak és a főutak használatát, illetve útdíjfizetését illetően. Mutatjuk a legfontosabb változásokat és a tudnivalókat, illetve azt is, hogy ez milyen kötelezettségeket, feladatokat jelent majd a Volánbusz számára.

A társaságot érintő legfontosabb változás, hogy 2024. február 1-jétől az autóbuszok az eddigi e-matricás rendszerből átkerülnek a kilométeralapú, megtett úttal arányos útdíjfizetési rendszerbe, a HU-GO-ba, amit a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. működtet. Mit jelent ez a gyakorlatban? Azt, hogy a nehézgépjárműnek minősülő, azaz a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg feletti autóbuszoknak a következő hónaptól már nemcsak az autólyákon, hanem az autóutakon és a főutakon való közlekedésért is fizetniük kell.

Január 31-én lejárnak a 2023-ra érvényes éves autópálya-matricák, autóbuszra 2024. február 1-jétől B2-es díjkategóriájú e-matrica már nem vásárolható. Ezt a díjfizetési rendszerből kivezetik. Az autóbuszok útdíjfizetése a matricás megoldás helyett az úgynevezett HU-GO rendszerben történik majd – a jármű által használt/megtett úttal arányosan. Az útdíj bevallását és fizetését – a GPS-alapú helymeghatározás elvén működő – fedélzeti eszközök teszik lehetővé. A járművekre szerelt fedélzeti eszköz (OBU = On Board Unit) továbbítja a helykoordinátákat az akkreditált bevallási közreműködő cégnek. Magyarországon ugyanis kizárólag auditált bevallási közreműködők fedélzeti eszközeivel lehetséges az útdíj bevallása. A fedélzeti eszközök értékesítése, műszaki specifikációja és működése is a bevallási közreműködők kompetenciája.

Mivel a Volánbusz közel hatezres járműállományából csak 2400 autóbusznak van olyan fedélzeti rendszere, amely a HU-GO rendszer felé helykoordináta-adatok továbbítására alkalmas, ezért további 3700 fedélzeti eszközt kellett vásárolni, hogy a többi jármű is alkalmas legyen az adatszolgáltatásra. A fedélzeti eszközök leszállítása megtörtént, az autóbuszokra való felszerelésük folyamatban van, ezt követően kell őket regisztrálni a NÚSZ Zrt. HU-GO útdíjrendszerében.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének tájékoztatása szerint bár a díjmérték tekintetében az érdekképviseletek jelenleg is intenzív megbeszélést folytatnak a szaktárcákkal, azonban a regisztrációt, a fedélzeti eszközök beszerelését és a fizetési vagy bevallási közreműkövel történő szerződéskötést január végéig minden autóbuszos cégnek, így a Volánbusznak is végre kell hajtania – függetlenül attól, hogy milyen eredményre vezetnek az egyeztetések.

A február 1-jéig hátralévő időben a Volánbusz folyamatosan tájékoztatja az érintett kollégákat arról, hogy hol tart a fedélzeti eszközök felszerelése, mit kell tudni a használatukról. Részletesebben is ismertetik majd az útdíjbevalláshoz kapcsolókonkrét feladatokat, az érintettek felelősségi körét, valamint arról is tájékoztatást adnak, hogy a fedélzeti eszközök nem megfelelő működtetése milyen következményekkel jár, de segítenek abban is, hogy ezeket miként lehet majd megelőzni, elkerülni.