TANULÁS MUNKA MELLETT

tanulás Életmód

2023.12.04 15:37
szerző: Molnár Zsolt

A modern élet nyüzsgő forgatagában, ahol az idő drága kincs, a felsőoktatási tanulmányok folytatása egy igényes, teljes munkaidős  állás mellett leküzdhetetlen kihívásnak tűnhet. Sok elkötelezett ember számára azonban ez a kettős elkötelezettség nem csupán a kitartás próbája, hanem rendíthetetlen elszántságuk bizonyítéka is. Ahogy belemerülünk ezeknek az ambiciózus emberek életébe,  felfedezzük a rugalmasság, az időgazdálkodás és az álmok megvalósításának inspiráló történeteit a mindennapos munka közepette. Ezzel a cikkel az egyetemi tanulmányok és a nyolcórás munkanap egyensúlyozásának útvesztőit tárjuk fel, megvilágítva azokat a stratégiákat, áldozatokat és sikereket, amelyek ezt a könnyű útnak nem nevezhető életszakaszt jellemzik.

„Aprólékos tervezéssel, reális célmeghatározással és erős támogatórendszerrel az egyének sikeresen eligazodhatnak...”

A mai rohanó világban a felsőoktatási vagy más tanulmányok folytatása gyakran ütközik a teljes munkaidős foglalkoztatás követelményeivel. Sokan szembesülnek azzal a kihívással, hogy az egyetemi tanulmányok és a nyolcórás munkanap között kell zsonglőrködniük. Ez az egyensúlyozás gondos tervezést, időgazdálkodást és rugalmasságot igényel. 

Időgazdálkodás:

A kulcs a sikerhez Az egyetemi tanulmányok és a teljes munkaidős állás menedzselésének egyik legkritikusabb szempontja a hatékony időgazdálkodás. A jól szervezett időbeosztás kialakítása elengedhetetlen ahhoz, hogy a nap minden óráját hatékonyan lehessen kihasználni. Az ilyen helyzetben lévő kollégáknak gyakran hasznos, ha heti vagy havi tervezőt készítenek, amelyben felvázolják az előadásokat, a feladatok határidejét, a munkaidőt és a személyes kötelezettségeket. A tanulás és a munka számára meghatározott idősávok kijelölésével megőrizhetjük a struktúrát, és megakadályozhatjuk, hogy a feladatok átfedjék egymást. A hatékony tanulás alapfeltétele, hogy megtanuljuk menedzselni az időnket. Használjuk például a pomodoro módszert, ami egy olasz úriember, Francesco Cirillo nevéhez fűződik, s a paradicsomot formázó konyhai időmérő eszközről kapta a nevét. 

A módszer lényege, hogy ha  valamit szeretnénk megcsinálni, vagy megtanulni, 25 percen keresztül teljes figyelmünket csak ennek az egy dolognak szenteljük, mindenféle zavaró tényező nélkül. Azaz nincs telefonálás, nincs e-mailek nézegetése, nincs házimunka, mosogatás, pakolás otthon, hanem koncentráltan, tudatosan, csak ezzel foglalkozunk, leülünk a tankönyv mellé, s olvasunk, tanulunk. 25 perc eltelte után csörög az óránk, s kapunk 5 perc pihenőt, amikor kiszellőztetjük a fejünket, megiszunk egy kávét, vagy valami más, lazító tevékenységet végzünk. A szünet után újabb 25 perces koncentrált tanulás következik, s ezt a ritmust addig folytatjuk, míg kész nem vagyunk az aznapi feladattal. 

A dolog tudományos lényege abban rejlik, hogy 25 percig biztosan képes az emberi agy a koncentrált munkára, s az 5 perces szünet felfrissíti annyira, hogy újra képessé válik a teljes, osztatlan figyelemre újabb 25 perc erejéig. Mindehhez már modern applikációk is léteznek, mobiltelefonokra, számítógépre. Emellett az is hasznos, ha tudatosan építünk be a napirendünkbe lazítást, sportot, vagy relaxálás, meditálást, hogy az agyunk és a testünk is felfrissüljön! A reális célok kitűzésének fontossága A reális célok kitűzése kiemelkedő fontosságú a tanulmányok és a munkavállalás összeegyeztetése során.

Az elérhető mérföldkövek meghatározása lehetővé teszi az egyének számára, hogy fenntartsák motivációjukat és összpontosításukat. Alapvető fontosságú a feladatok rangsorolása és annak felismerése, hogy teljes munkaidőben dolgozva hosszabb ideig tarthat a diploma  megszerzése. Ha a diákok megértik saját korlátaikat, és megtanulnak nemet mondani a további kötelezettségekre, csökkenthetik a  stresszt, és jobban teljesíthetnek mind a munkahelyükön, mind a tanulmányaikban. 

A támogató rendszerek kihasználása

Egy erős támogató rendszer jelentősen megkönnyítheti a munka melletti  tanulással járó kihívásokat. A barátok, a család és a kollégák érzelmi támogatást nyújthatnak, és megértik e kettős elkötelezettség követelményeit. Emellett az egyetemek gyakran kínálnak olyan támogató szolgáltatásokat, mint a tanulmányi tanácsadók, a tanácsadás és a korrepetálás, amelyek értékes forrásokat jelenthetnek a diákok számára az egyensúlyozás során. A stressz és a tanulmányi nyomás kezelésében jelentős segítséget jelenthet. 

Az egyidejű tanulás és munka előnyei 

Bár a munka és az egyetemi tanulmányok összeegyeztetésének útja megterhelő lehet, számos jelentős  előnnyel jár: 

A tudás gyakorlati alkalmazása: 

A dolgozó szakembereknek lehetőségük van arra, hogy az egyetemen szerzett elméleti ismereteket közvetlenül a valós élethelyzetekben alkalmazzák. Ez a gyakorlati tapasztalat fokozhatja a tudományos fogalmak megértését, és értelmesebbé teheti a tanulási folyamatot. 

Fokozott időgazdálkodás és fegyelem: 
A munka és a tanulmányok összeegyeztetése csiszolja az időgazdálkodási és fegyelmezési készségeket. Az egyének megtanulják rangsorolni a feladatokat, betartani a határidőket, és mind a szakmai, mind a tanulmányi tevékenységükben kitűnni. 

Kiterjesztett hálózat:
Az egyetemi és a szakmai környezetben való részvétel lehetővé teszi az egyének számára, hogy bővítsék kapcsolati hálójukat. Az osztálytársakkal, professzorokkal és kollégákkal való kapcsolatépítés ajtókat nyithat meg a jövőben különféle lehetőségek előtt. 

Fokozott önbizalom:
A munka és az egyetmi tanulmányok kihívásainak sikeres kezelése egyidejűleg sikerélményt nyújt és növeli az önbizalmat. Az akadályok leküzdése erősíti a jellemet, és felkészíti az egyént a szakmai világ összetett viszonyaira. 

Bár a nyolcórás munkanap melletti egyetemi tanulás kihívást jelenthet, kétségtelenül megvalósítható és kifizetődő vállalkozás. Aprólékos  tervezéssel, reális célmeghatározással és erős támogatórendszerrel az egyének sikeresen eligazodhatnak mindkét világ követelményei között. Az egyetemi tanulmányok és a teljes munkaidős foglalkoztatás egyensúlyának megtapasztalása fejleszti a  gyakorlati készségeket, bővíti a hálózatokat és erősíti az önbizalmat. Ha a diákok elfogadják az utat és rugalmasak maradnak, akkor erősebbek, tájékozottabbak és felkészültebbek lehetnek az előttük álló jövőbeli kihívásokra. 

Molnár Zsolt