Megújul és bővül a HÉV-hálózat

HÉV Hírvonal

2020.09.10 12:16
szerző: MTI – MÁV KIG

Keresztes Péter, a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatója szeptember 9-én, a csepeli járműtelepen tartott sajtótájékoztatón fogadta Németh Szilárd országgyűlési képviselőt,  Fürjes Balázst, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztésének végrehajtásáért felelős államtitkárát, dr. Homolya Róbertet, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatóját, Vitézy Dávidot, a BFK vezérigazgatóját és a sajtó munkatársait. A téma a HÉV jövője és a folyamatban lévő tervek, fejlesztésitöbbek között a vonalak meghosszabbítása és összekötése volt.

A HÉV Budapest és az agglomeráció gyorsvasútja évente 70-80 millió utast szállít öt vonalon a legnagyobb elővárosi vasúti szolgáltatóként, legendás megbízhatósággal és menetrendszerűséggel, ám öreg, a XXI. századi kényelmi elvárásoknak megfelelni már nem tudó járműállománnyal és felújításra megérett vasúti infrastruktúrával.

Keresztes Péter házigazdaként fogadta a megjelenteket: "Szimbolikus a helyszín választás, hiszen a legfiatalabb vonalunk a Csepeli HÉV vonal 69 éves, és itt közlekedik a napi forgalomban a legidősebb motorvonatunk, ami 56 éves. Rengeteg potenciál van a csepeli vonalban, de ez az eszközpark megújítása nélkül nem aknázható ki. 2016-ban döntés született, a hévek állami kézbe vételéről. Ez a közlekedési szakmát és a főleg annak peremét aktívan foglalkoztatta, vajon megfelelő döntés született-e. Az elmúlt időszak tényadatai alapján megállapítható, hogy a döntés megfelelőségéhez kétség nem fér. A vállalat korábbi időszakhoz képest 6-8 szorosával megnövelte a beruházások mértékét, az évi 70-80 millió utast pedig gond nélkül szállítjuk 99,7%-os menetrendszerűséggel. Ezzel a MÁV-HÉV Zrt. Európa egyik legpontosabb vasútvállalata. 2018. 11.10-én még egy fontos döntés született, Magyarország Kormánya döntött, a hévek egységes elővárosi, gyorsvasúti rendszerben fejlesztéséről. A megfeszített munka azóta is zajlik, az üzemeltető bevonása hazai viszonylatban is példaértékű. Készen állunk arra, hogy az Önök segítségével, közreműködésével megújuló héveket változatlan menetrendszerűséggel üzemeltessük."

Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára a sajtótájékoztatón közölte, hogy a fejlesztés keretében a csepeli és a ráckevei HÉV-et a föld alatt meghosszabbítják a Kálvin térig, hogy összekapcsolódhasson a hármas és a négyes metróval.

A mélyvezetésű szakasz a Soroksári út alá kerül, a HÉV ezért nem fogja többé elvágni a Dunától a Nemzeti Színházat, a Művészetek Palotáját, és a környező városrészeket. A hosszútávú cél az északi és déli HÉV-vonalak összekötése egy Duna alatti alagúttal, ez lesz az ötös metró - tette hozzá.

A HÉV-pályákkal és a megállókkal együtt az irányítási és az utastájékoztatási rendszer is megújul, valamint kapcsolódási pontok létesülnek a vasúti közlekedéssel 2027-ig. Az új HÉV-szerelvények beszerzési felhívása még idén megjelenik.

Az államtitkár hozzátette, hogy az 5-ös metró lehetséges nyomvonalainak vizsgálata, és a megvalósíthatósági tanulmány munkálatai már elkezdődtek. A metró- és a HÉV-beruházások - mint mondta - illeszkednek az uniós fejlesztési irányokhoz, több százmilliárd forintos költségüket ezért jelentős részben közösségi forrásból lehetne fedezni. A HÉV-fejlesztés részletes kiviteli tervek 2023-ra készülnek el, a tervezési és kiviteli tendereket nyílt, uniós eljáráson bonyolítják le. Fürjes Balázs jelentős, átlagosan legalább 40 százalékos forgalombővülést vár a beruházástól, ennek köszönhetően pedig arra számít, hogy az autós forgalom is jelentősen csökkenhet. A HÉV versenyképességét erősíti az is, hogy a menetidő minden vonalon minden lényegesen, a mostanihoz képest 10-20 perccel lerövidül.     

Az államtitkár megjegyezte, hogy a budapesti közlekedésről széleskörű szakmai-politikai párbeszéd zajlik, és abban mindenki egyetért, hogy új egyensúlyt kell kialakítani a közösségi közlekedés, az autós, a kerékpáros, a gyalogos, és a közösségi közlekedés között. Budapestre naponta 1,4 millióan járnak be máshonnan, ezért nyilvánvaló, hogy a közlekedésfejlesztés legfontosabb területe a közösségi, azon belül pedig a kötöttpályás közlekedés.

A kormány - mint fogalmazott - elfogadja az erről szóló szakmai konszenzust, és három célt jelölt ki a fővárosi fejlesztésekkel. A budapestiek és a városmagba a külvárosokból, az elővárosokból, az agglomerációból érkező utazók gyorsabban, kényelmesebben és kevesebb átszállással, lehetőleg átszállás nélkül érjék el céljukat.

Legyen továbbá kevesebb dugó Budapesten, a bevezető utakon, a városban is ritkábban, és kevesebb időt töltsenek dugóban az autósok. Legyen emellett tisztább a levegő, legyen klímabarátabb a budapesti közlekedés, és csökkenjen a légszennyezés, a szén-dioxid-kibocsátás - hangsúlyozta.     

Fürjes Balázs kiemelte, hogy Budapest nem csak belső kerületekből áll, minden része egyanrangú, és nem is lehet sikeres a külvárosai nélkül. Az agglomerációra is kiterjedő, fejlett közlekedés ennél is sokkal több embert érint, hiszen a HÉV-en hetente másfél millióan utaznak. Csaknem ugyanennyien utaznak naponta a fővárosba más településekről, de a kétharmaduk ma még az autót választja - tette hozzá.         

A BFK Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója közölte, hogy az ingázók érdekében új átszállási lehetőségek jönnek létre, a HÉV-pályákon pedig elővárosi vonatok is közlekedhetnek, így az új hálózat a tervek szerint délen Kunszenmiklós-Tass, északon Esztergom állomásig viheti az utasokat. Vitézy Dávid ehhez kapcsolódva a közlekedési szolgáltatások teljes integrációját szorgalmazta, hogy a buszjáratok rásegítsenek a HÉV-járatokra, és ne azzal párhuzamosan fussanak. Kezdeményezik továbbá, hogy a BKK futárrendszere a vonat- és a HÉV-járatokra is kiterjedjen.     

A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója közölte, hogy az egyterű, klimatizált HÉV-szerelvények közbeszerzési eljárása október elején jelenhet meg.

Homolya Róbert üdvözölte, hogy a vasút és a HÉV fejlesztési tervei összekapcsolódnak, hiszen mindkét hálózat korszerűsítésre szorul, és a felújított székesfehérvári és esztergomi vonalak utasforgalma is igazolja, hogy van igény a kötöttpályás elővárosi összeköttetésre. A vezérigazgató szerint a közösségi közlekedés versenyképessége egységes, rugalmas tarifa- és jegyrendszerrel tehető teljessé. Ha a tervek megvalósulnak, és folytatódnak a már megkezdett fejlesztések az utasforgalom kétszeresére-háromszorosára bővülhet néhány éven belül - tette hozzá.     

Csepel fideszes országgyűlési képviselője üdvözölte, hogy a fejlesztési tervek mind a szükséges forrásokra, mind a kormányzat támogatására, mind a helyiek egyetértésére számíthatnak. Németh Szilárd a Kvassay híd felújításának eddigi tapasztalatai alapján abban bízik, hogy a HÉV-beruházás sem fogja hátráltatni a közlekedést, és ha véget ér, az itt élők a beruházás nyerteseinek érezhetik magukat.