A zöld fordulat és a vasúti árufuvarozás

Zöld cargo árufuvarozás Zöld

2020.03.03 14:21
szerző: MÁV Zrt. KIG

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület által kezdeményezett találkozón dr. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója és egyben a HUNGRAIL elnöke, dr. Kovács Imre, a HUNGRAIL elnökségi tagja, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke és Körös Norbert, a Rail Cargo Hungaria Zrt. vezérigazgatója a célzott állami támogatás fontosságáról, az azzal kapcsolatban benyújtott ágazati javaslatok, valamint a szükséges kormányzati intézkedések előmozdítására irányuló törekvések voltak a témák. 

Homolya Róbert elsőként arra hívta fel a figyelmet, hogy a kormányzati szintű döntéshozatal számára – a nemzetközi, illetve uniós irányelvekkel összhangban – kiemelt jelentőségű a fenntartható fejlődés és a klímavédelem támogatása. A zöld fordulat kiváló lehetőséget kínál a környezetbarát vasúti árufuvarozás részarányának növelésére. Kovács Imre rámutatott, hogy a vasúti ágazat a gazdasági környezet miatt komoly nehézségekkel küzd az utóbbi 3-4 évben, a negatív tendencia előreláthatólag 2020-ban fokozódik. A vasútvállalatok számos intézkedést tettek a kialakult helyzet kezelésére, de nyilvánvaló, hogy az állami szerepvállalás nélkül nem tudnak stabil, hosszú távú szolgáltatást nyújtani megrendelőik számára. Kiemelte, hogy a javasolt állami támogatási rendszer több összefüggő elemre épül: az országos intermodális konténerterminál-hálózat például kizárólag akkor tud hatékonyan működni, ha megvalósul a kombinált, illetve az egyes kocsi fuvarozására vonatkozó támogatási csomag. Tekintettel a forgalmak drasztikus visszaesésére – Záhony esetében 60% –, sürgető a mielőbbi döntéshozatal, ezért fontos, hogy már a következő hetekben a kormány elé kerüljön a javaslatcsomag. Körös Norbert hozzáfűzte, a törekvések teljes összhangban állnak az Európai Zöld Egyezménnyel, valamint a kormány által bejelentett klímavédelmi akciótervvel. Az Európai Unió irányelvei szerint 2030-ra a 300 km-nél hosszabb távolságú árufuvarozás 30%-át, 2050-re pedig 50%-át szükséges – hazánk esetében elsősorban – vasútra terelni.