Zöld, bio és trendi – Az INNOMÁV kiemelt projektje

biogáz INNOMÁV Zöld

2019.05.07 10:44
szerző: MÁV KIG

Létezik egy terület, amire eddig rengeteg pénzt, időt és energiát fordított a vasúttársaság, a feladat mégis újra és újra kihívás elé állítja a szakembereket. Az első INNOMÁV-pályázat meghozta a megoldást. Legyen saját biogázüzemünk!

Több mint 8 ezer hektár zöldterülete van jelenleg a MÁV Zrt.-nek, ami egyrészt nagyon jó, hiszen az ápolt, gondozott, természetes környezet számos pozitív hatással bír. Másrészt azonban ezt a hatalmas területet folyamatosan kezelni kell kaszálással, gallyazással és fakivágással, hiszen a növények, fűfélék, gyomok, fák folyamatosan nőnek. A vasúttársaság területén tehát ipari mennyiségű zöldhulladék keletkezik, aminek az elszállítása is komoly feladat. 

Éppen ez a téma került szóba egy folyosói baráti beszélgetés során, amikor szó szót követett, és megszületett a megoldás. Kellene egy saját biogázüzem, ahol a rengeteg zöldhulladékot újra lehetne hasznosítani. Az üzemben a zöldhulladékból biogáz és humusz keletkezne. A biogáz hő- és villamos energiává alakítható. Az előbbit a vasúttársaság az épületek fűtésére fordíthatja, míg az elektromos áramot például a vontatási energia céljára is hasznosíthatja. A humusz ugyancsak helyben felhasználható az állomások virágosítása és az egyéb kertészeti tevékenységek kapcsán. 

 

Az üzemben a zöldhulladékból biogáz és humusz keletkezne.

 

A hirtelen jött ötlettel Horváth Zoltán a Pályalétesítményi Igazgatóságról, Korcsok Mihály az Ingatlangazdálkodási Igazgatóságról és Juhász Dávid a Környezetvédelmi Irodáról mindenképpen tovább szeretett volna foglalkozni. A csapatnak az INNOMÁV-pályázat adta az utolsó löketet, hogy a tervek papírra és pontos kidolgozásra kerüljenek. 

A projekt során rájöttek, hogy nemcsak egy elméleti javaslatot, hanem egy konkrét megvalósítási tervet tudnak letenni az asztalra, a beruházáshoz szükséges anyagi forrás előteremtésétől kezdve az üzem kialakításán és a várható energiatermelés kimutatásán át egészen a megtérülési időig bezárólag. 

Ehhez természetesen a csapattagok szakértelme is kellett: Horváth Zoltán több évtizedes vasutas múltja, logisztikai és a zöldterületek kezelésére vonatkozó átfogó ismerete, valamint gazdasági mérnök végzettsége a pénzügyi tervezéshez. Korcsok Mihály műszaki, energetikai és közgazdász szakmérnöki végzettsége, piaci szemlélete és az újdonságok bevezetése iránti nyitottsága, valamint Juhász Dávid környezetvédelmi szaktudása és az ehhez szorosan kapcsolódó szemléletformáló látásmódja. 

 

A tervezett projekt nemcsak a jövő elvárásainak, hanem a kormány Nemzeti Együttműködés Programjának, illetve az európai uniós irányelveknek is megfelel, a pályázati támogatások szintén az ilyen beruházásokat részesítik előnyben. A saját biogázüzem ideális esetben akár három, de legfeljebb hét év alatt nyereségessé válna, ami az anyagi haszon mellett jelentősen növelné a MÁV jó hírnevét, pozitív megítélését is.

 

Az ötletben rengeteg további lehetőség rejlik, amelyeket az üzem indulását követően mindenképp érdemes lesz megvizsgálni, illetve a rendszer hatékonyságát tovább lehetne növelni egyéb megújuló energiaforrások alkalmazásával. A zöldenergia hasznosítását az INNOMÁV zsűrije is támogatta, a megvalósítás előkészítése kiemelt projektként folytatódik.