Verseny októberi forduló válaszai

Kedves Kollégák!

Az „Idén 175 éves a magyar vasút” elnevezésű vasúttörténeti kvízünk októberi fordulójára a jelentkezés 2021. október 25-én lezárult.

Legközelebb november 2-tól lesznek elérhetőek a novemberi hónap kérdései.

Az októberi forduló helyes megfejtései alább olvashatóak:

Első kérdés:

A rendszerváltást követően számos közterület, épület és szervezet új nevet kapott, ezzel is eltávolodva a szovjet befolyástól. Így 1991. április 19-e óta a Landler Jenő Járműjavító Üzemet Istvántelki Járműjavító Üzemnek nevezik, mind a mai napig. Az Istvántelki Főműhely egykor az egyik legfontosabb vasúti gőzös járműjavító műhely volt Magyarországon. Budapest IV. kerületében található. 1984-ben véget ért a gőzüzem hazánkban, így végleg megszűnt Istvántelek főműhelyi szerepe. Azért persze nem tűnt el innen minden, ma itt található a MÁV Rail Tours műhelye. Ezeken kívül rengeteg kis cég bérel telephelyet, csarnokot az egykori műhely- és raktárépületekben. A Főműhely területén számos, rossz állapotú fa- és vasvázas vasúti kocsi és gőzmozdony található. Ezeket részben használaton kívüli csarnokokban, részben szabadtéren tárolják.

Kérdés: Ki volt Landler Jenő, és hogyan kapcsolódik munkássága a vasúthoz?

Megfejtés: Nagy befolyású kommunista politikus, aki a Magyar Vasutas Szövetség jogtanácsosa volt.

Segítség: https://hu.wikipedia.org/wiki/Landler_Jenő

Második kérdés:

1991. június 2-án indult meg az InterCity-szolgáltatás a Magyar Államvasutak vonalain. Az első IC-vonal Budapest–Miskolc között kezdett üzemelni. A vonatok az utat Miskolcig 2 órán belül tették meg 92 km/h átlagsebességet elérve. Mára több mint 25 IC járat közlekedik szerte az orsázgban. Az IC közlekedés 30. évfordulóját különleges, Budapest-Miskolc között közlekedő retró járattal ünnepelték meg 2021. június 5-én és 6-án.

Kérdés: Hogy hívják a Miskolc és Budapest között közlekedő két IC járatot?

Megfejtés: Borsod IC és Lillafüred IC.

Segítség: https://www.vasutasmagazin.hu/ajanlo/30-evfordulojat-unnepli-ic-kozlekedes

Harmadik kérdés:

1993. január 1-jén megalakult a MÁV Nosztalgia Kft., melynek fő tevékenysége a vasúti nosztalgiautazások szervezése volt korabeli, felújított vonatokkal, melyek a 19-20. század fordulójának hangulatát idézik. A cég által szervezett utazások nagy sikert arattak a lakosság körében, a legnépszerűbb utak a szomszédok országok adventi vásáraiba, hazánk legszebb kirándulóhelyeire vezettek, vagy épp egy hangulatos vacsorára, időutazásra invitálták az utasokat. 2021-ben a MÁV Nosztalgia megszűnt, ezzel egy időben a tevékenységét, a nosztalgia- és élményvonatozást átszervezték az új MÁV Rail Tours Kft. leányvállalatba, ami ugyanolyan sikerrel működik tovább, mint elődje.

Kérdés: Soroljon fel három népszerű gőzőst, amely a mai nosztalgiajáratokat húzza.

Megfejtés: Annamari, Bivaly, Koporsó

Segítség: https://www.mavrailtours.hu/

Negyedik kérdés:

1993-ban megalakul a vasutas művelődési házakat összefogó Vasutas Közművelődési és Szabadidő Egyesület (VOKE), mely a mai napig közhasznú szervezetként látja el szakmai, munkahelyi közművelődési, kulturális, szabadidős és oktatási tevékenységeit. Fenntartja a vasutas kulturális hagyományokat művelődési házak, munkahelyi önképzőkörök, csoportok bevonásával. Az egész ország területén jelentős segítséget nyújt az országos vasutas rendezvények szervezésében, pénzügyi lebonyolításában (vasutasnapok, vasutas karácsony, vasúti évfordulók, ünnepségek szervezésében, vasutas kulturális fesztiválok, minősítések, vasutas fotópályázatok, vasútmodellezés stb.). A vasutas művelődési házak számtalan nemzetközi, országos minősítéssel rendelkező vasutas művészeti együttest, csoportot, közösséget tartanak fenn.

Kérdés: Hány regionális VOKE működik ma Magyarországon?

Segítség: https://www.voke.hu/

Megfejtés: 15 VOKE működik Magyarországon.

Ötödik kérdés:

1995-ben április 20-23. között az egyik legnagyobb magyar vasutas sztrájk zajlott. A kollektív szerződés hiánya miatt országosan sztrájkoltak a vasutasok. Minimális szolgáltatásként minden vonalon két-két pár vonat közlekedett. A sztrájkban a 72 ezer vasutas mintegy 30 százaléka vett részt, a mozdonyvezetők teljes létszámban. A vonatközlekedés április 24-én 0 órától állt helyre. A MÁV adatai szerint a 86 órás sztrájk 663 millió forint bevételkiesést okozott (244 milliót a személyszállításban, 419 milliót az árufuvarozásban). Viszont meglett az eredménye, a kollektív szerződést még a sztrájk leállta előtt aláírták.

Kérdés: Mikor írták alá a kollektív szerződést, s mikor lépett az hatályba?

Segítség: https://www.origo.hu/itthon/20000131az1989.html

Válasz: Az április 23-án délután aláírt új kollektív szerződés május 1-jén lépett hatályba.

Hatodik kérdés:

A vonatozást, a vasutas életet számos dal megénekelte, kezdve Kabos Gyula „Az én rózsám vasutas” című klasszikusával Demjén Ferenc Szerelemvonatán át a népszerű Megy a gőzös gyerekdalocskáig. 1995-ben debütált egy hangulatos kis dal, amely biztosan népszerűbbé tette a vonatozást a fiatalok körében. Melyik rapbanda énekelte az „Ülünk a vonaton” című slágert?

Segítség: https://www.youtube.com/watch?v=7N2FTHBc8ds

Megfejtés: a slágert az Animal Cannibals jegyzi.

Hetedik kérdés:

1996-ban július 14-én a magyarországi vasutak 150. évfordulóját ünnepeli Magyarország. Ebből az alkalomból nagy vasúttörténeti kiállítás nyílik a Közlekedési Múzeumban. Emellett nemzetközi vasúti jármű-parádét rendeznek Angyalföldön. Azóta sok idő eltelt, a Közlekedési Múzeum jelenleg költözésben van, a Városligetből új helyre szervezik tárlatát, az új épület pedig még építés alatt áll. Jelenleg egy régi, történelmi jelentőségű vasúti üzemben kapott helyett a múzeum részleges kiállítási anyaga.

Kérdés: Hol lesz az új Közlekedési Múzeum?

Segítség: https://www.mmkm.hu/hu

Válasz: Az Északi- járműjavítóban.

Nyolcadik kérdés:

1997-ben december 2-án a MÁV Informatika Kft. átadja a MÁV-nak az interneten használható, Elvira névre keresztelt elektronikus menetrendet. Az Elvira azóta modern honlappá fejlődött, melyen a mai napig több száz utas tájékozódik, s vásárol jegyet magának. A könnyen megjegyezhető Elvira név valójában egy rövidítést takar, nem csak egy női nevet.  

Kérdés: Mit jelent az Elvira, ami valójában egy mozaikszó?

Megfejtés: Elektronikus Vasúti Információs Rendszer Adatbázis.

Kilencedik kérdés:

1998. május 8-án leomlott a vasúti pálya melletti löszfal Balatonkenesénél. A mintegy 8000 köbméter föld nyolcvan méter hosszúságban temette el a síneket. Emiatt egy hétig szünetelt a vasúti forgalom Balatonkenese és Balatonakarattya között. Ez nem az első ilyen baleset volt, ugyanis történt előtte egy hasonló, ami még nagyobb problémát okozott. Több mint 100 évvel ezelőtt is tudták a szakemberek, hogy veszélyes a löszfal a vasút mentén, ezért akácfák beültetésével próbálták megakadályozni a fal megcsúszását, azonban hiába, mert bekövetkezett egy szerencsétlenség. A déli órákban arra haladó 1112. számú gyorsvonatot elsöpörte a bezúduló földtömeg, bele a Balatonba. Pillanatok alatt félmillió köbméter föld érkezett a Kenesénél robogó vonat nyakába, ami a vonatot félig eltemette és mintegy 40-60 méterrel tolta a Balaton felé. Eközben a mozdony, a szerkocsi, a poggyászkocsi és az első személykocsi felborult és leszakadt a vonat többi részéről, amely sértetlen maradt. Hogy nem halt meg senki a szörnyű balesetben, a mozdony vezetőjének, Balogh Tibornak köszönhető. Ugyanis a löszfal felé haladva a mozdonyvezető észrevette, hogy mozog az erdő, a telefonpózna pedig dől a vasút felé. Azonnal megállította a vonatot, az utasokat kiszállította, akik végül tisztes távolságból kísérhették figyelemmel a nem mindennapi tragédiát. Bár személyi sérülés nem történt, a vasúttársaságot súlyos anyagi kár érte. A helyreállítás során a vasúti pályát néhány méterrel beljebb kellet felépíteni, amit évekkel később az újabb falcsúszások újfent megrongáltak.

Kérdés: Mikor történt az első baleset, ami a löszfal beomlása miatt következett be?

Segítség: http://onlinebalaton.hu/2016/05/11/balaton-anno-vonatbaleset-kenese-loszfal/

Válasz: 1914. május 11-én.

Tizedik kérdés:

2000-ben kivonják a forgalomból az M61 sorozatú mozdonyokat. Az MÁV M61-sorozat a MÁV részére szállított fővonali dízel-villamos erőátvitelű, Co'Co' tengelyelrendezésű dízelmozdony-sorozat volt. Az M61-esek beceneve „Nohab”, a svéd gyártó, a NOHAB nevéből. A magyar közösségi közlekedés történetében kultikus járműnek számít, az egyik legikonikusabb mozdony. A mozdonyból a MÁV összesen 20 darabot vásárolt. Annak ellenére, hogy a NOHAB gyár készen állt volna további járművek gyártására és leszállítására, a politikai körülmények nem tették lehetővé a beszerzésüket. A szovjet vezetés ugyanis nagyon rossz szemmel nézte, hogy egy semleges ország elragadja tőlük egy szövetségesük piacát. Az M61-es mozdonyok elsősorban gyorsvonatokat továbbítottak Budapest és a vidéki nagyvárosok között. Az 1980-as években főként a Balaton északi partján teljesítettek szolgálatot. Az M61 001-est 2000. március 9-től a budapesti Magyar Vasúttörténeti Parkba állomásították, múzeumi mozdonnyá minősítették. A típus menetrend szerinti forgalomban 2000. december 21-én közlekedett utoljára Magyarországon. A 20 mozdonyból jelenleg 6 üzemképes, ezeket nosztalgiajáratok elé szokták befogni.

Kérdés: Mi a Nohab mozdony jellegzetes színe?

Segítség: https://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_M61_sorozat

Válasz: Piros.