liberalizáció GYSEV MÁV-START Vélemény

A liberalizáció hatása a vasúti személyszállításra
2020.02.14 14:37
szerző: Andó Gergely

A MÁV-START és a GYSEV személyszállítási közszolgáltatási szerződése 2023 decemberében lejár, így a 2023/2024-es menetrendi évtől pályázat útján kerülhetnek kiválasztásra a szolgáltatók Magyarországon is. Erre az alapvetően új helyzetre elsősorban a vasúttársaságok közép- és felső vezetésének kell felkészülnie, a végrehajtásban dolgozók e folyamatnak eleinte csak nézői, de később közvetve nyertesei is lehetnek.

Magyarországon jelenleg belföldi forgalomban közforgalmú személyszállítást csak a MÁV-START és a GYSEV végezhet, közszolgáltatási szerződés alapján. Ezenfelül eseti különvonatok közlekedtetésére további két cégnek  (MÁV Nosztalgia, CRS) van személyszállítási engedélye, vontatási szolgáltatóként olykor kizárólag árufuvarozási engedéllyel rendelkező vasútvállalatokat bevonva, akár külföldi bejegyzésű, nemzetközi forgalomra alkalmas vagonokat továbbítva.

A nemzetközi közforgalmú vasúti személyszállítási piac nyitott jellege máig egy olyan lehetőség, mellyel magánszereplők Magyarországon nem éltek. A nemzetközi közforgalmú (menetrend szerinti) vasúti személyszállítási piac nyitott bármely vasúti társaság számára, amely a vonatkozó hatósági és egyéb feltételeknek megfelel, és rendelkezik a szükséges (pl. személyszállítási) engedélyekkel. 

Iparági információk alapján a RegioJet ezt a lehetőséget kihasználva napi két pár vonatot tervez közlekedtetni ez év nyarától a Déli pályaudvar–Győr–Bécs–Prága útvonalon. Tekintettel a MÁV-START és a GYSEV belföldi kizárólagos közforgalmú személyszállítási helyzetére, ezek a vonatok belföldi utazásra nem vehetőek majd igénybe. Az európai uniós irányelveknek megfelelően a belföldi személyszállítási piac megnyitása szükséges, mely Magyarországon legkorábban 2023-ban következhet be. A jelenlegi közszolgáltatási szerződések meghosszabbításának elmaradása esetén piaci alapon vagy köszolgáltatási tenderezés útján jelenhetnek meg magánszolgáltatók a személyszállításban.

 

A kulcs a magas minőségű üzemeltetés, a hatékonyabb személyzet- és szerelvényfordulók készítése, a technológia újragondolása lehet, ami felértékeli a sokoldalú, komplex ismeretekkel rendelkező szakértőket.

 

A nyugat-európai trendek azt mutatják, hogy piaci alapú személyszállítás rendszerint csak a legnagyobb forgalmú fővonalakon jelenik meg. Ebben az esetben ugyanis a vonatok közlekedtetésének költségét a menetdíjbevételnek fedeznie kell, amihez magas kihasználtság szükséges. Ha üres ülőhelyek mozognak jelentős távolságokon, akkor támogatás nélkül a szolgáltatás nem fenntartható a nem fedezett, magas üzemeltetési költségek miatt. A piaci verseny megjelenésével (a vasút-vasút vagy vasút-busz között) a szolgáltatók között rendszerint árverseny alakul ki, mely az utasok számára kedvező helyzetet teremthet. Az utasforgalomtól függ, hogy egy viszonylaton hány szolgáltató tud „megélni”, hiszen az árverseny mellett a kiadásaikat is fedezniük kell.

A közszolgáltatási tendereket akár vonalanként, vagy vonalcsoportonként is meghirdetheti a megrendelő, és a magáncégek mellett az állami cégek is pályázhatnak. A vasúti személyszállítási közszolgáltatásra jellemzően több (akár 8-12) évre választanak ki szolgáltatót a tenderen. Ez rövidebb idő, mint a vasúti járművek tervezett élettartama, így közszolgáltatási szerződés rendelkezik arról is, hogy milyen életkorú, milyen paraméterű (pl. alacsony padlós, légkondicionált) eszközökkel kell a szolgáltatást teljesíteni. Az eszköz lehet saját tulajdonú (új vagy használt), illetve bérelt is - az eszközök bérleti vagy vételi díja, karbantartási költsége hosszú évekre előre jól becsülhető költségelem. 

A tenderen induláshoz egy bejegyzett cég, jelentős tőke, jó szakemberek és a jogi feltételek teljesítése szükséges. Az ajánlatok elemzése után jellemzően a legkedvezőbb árajánlatot felmutató céget választják a szolgáltatás nyújtására. A kulcs a magas minőségű üzemeltetés, a hatékonyabb személyzet- és szerelvényfordulók készítése, a technológia újragondolása lehet, ami felértékeli a sokoldalú, komplex ismeretekkel rendelkező szakértőket. A hatékonyabban működő vasútvállalat jobban meg tudja fizetni a végrehajtásban dolgozó munkatársait, így végül mindenki jól járhat, az utasok, az állam és a vasutasok is!

 

Mi lesz a FLIRT és KISS motorvonatokkal, ha új szolgáltató lesz az elővárosban?
A korszerű motorvonatokat a MÁV-csoport cégei szerezték be, az első 60 FLIRT szerelvényt hitelből, a többi 63 FLIRT-et és a 40 KISS-t európai uniós finanszírozásban. Az uniós támogatás feltételei között szerepelt, hogy azokat a mindenkori közszolgáltatónak kell üzemeltetni. A járművek élettartam lejártát követő új eszközzel való kiváltásának megteremtése megrendelői (állami) feladat maradt. A MÁV könyveléseiben szereplő 60 FLIRT motorvonat eladás vagy bérlet útján kerülhet új üzemeltetőhöz – inkább tulajdonosi (állami), mint menedzsmentdöntés alapján.