Vajon látszom-e? Önmenedzselés a munkahelyen

Támogatlak Támogatlak

2021.05.18 13:35
szerző: Kabai Zoltán

Sok írás foglalkozik azzal, hogy hogyan tegyük magunkat láthatóvá a munkahelyen. De valójában miről is szól az önmenedzsment? Miért van szükség rá, illetve szükséges-e egyáltalán?

Mindannyian találkoztunk már olyan emberrel, akit észre sem lehet venni az irodában. Félreértés ne essék, ha nem végeznék el a munkát, azonnal láthatóvá válna a hiányuk, de nincsenek benne a mindennapjainkban. Az ő ellentétük az a kolléga, aki viszont azonnal betölt minden teret, nem lehet nem észrevenni, ha megjelenik valahol, néha már túlságosan soknak is érezhetjük. Ez a kérdés még hangsúlyosabban megjelenik a home office-ban végzett munka alkalmával. Az, akit a munkahelyén nem „látnak” azzal akár az is előfordulhat, hogy hetekig nem beszél vele egyetlen kollégája sem, hogy nem váltanak vele szót a vezetői.

Hogyan legyünk láthatóak? Hogyan menedzseljük magunkat tolakodás nélkül?

Talán a legfontosabb, hogy időről időre számoljunk be vezetőnknek arról a munkáról, amit végeztünk, akár státuszjelentés formájában, akár egy rövid összefoglalóban. Ha ez főnökünk elfoglaltsága miatt nehézségekbe ütközik, akkor írjuk meg e-mailben néhány mondatban, kiemelve a fontos pontokat, vagy esetleg döntésre váró feladataikat. A tisztázó kérdéseinkkel bátran forduljunk hozzá.

A kollégáinkkal rendszeresen tartsuk a kapcsolatot - ez nyilván egyszerűbb abban a helyzetben, ha a munkánk valamely része kapcsolódik hozzájuk. Ha értekezleteink vannak, kezdeményezzünk párbeszédet vagy vonódjunk be a beszélgetésekbe: ez az informális kapcsolatok kialakítását segíti. Ha egyszer már beszélgettem valakivel a kutyámról vagy a gyereknevelés kihívásairól, sokkal könnyebb közvetlenebb hangnemben megkeresni őt munka ügyben is. A szakmai véleményünket mondjuk el, nem tudhatjuk, hogy egy probléma a többiek részéről látható-e abból a perspektívából, amiből mi látjuk, sikerülhet olyan új szempontot megjelenítenünk, amit addig a többiek nem láthattak tapasztalat vagy információ hiány miatt.

Kérdezzünk! Kérdezzük meg, hogy nekik van-e információjuk egy-egy változás kapcsán.  Viszont ha mi vagyunk a birtokában az információnak,  ne tartsuk magunkban! Nem azért, hogy mindig jól értesültnek tűnhessünk, hanem azért, mert a nagy közös információ halmaz az, amiből majd jól tudunk dolgozni. Nem mellesleg, amikor megosztjuk a friss ismeretet (mindegy, hogy az mások számára újdonság, vagy már ismert információ), azt is jelezzük, hogy nem becsukott szemmel járunk, kilátunk az irathalom, a monitor vagy épp az excel táblák mögül.

A vasútnál, ez a kollektív szakértelem, amely a friss ismeretek, módszerek használatából, a hosszú évtizedek tapasztalatának felhasználásából áll össze, olyan érték, amelyet kevés nagyvállalat mondhat el magáról. Tudd, hogy ennek a kollektív tudásnak a részese vagy és menedzseld magad, hogy a körülötted lévők is tudják, te nem csak egy tégla vagy a falban, hanem formálója, alkotója annak a világnak, amelyben épp dolgozol!

MÁV-START Zrt. Képzés és szervezetfejlesztés