Zöld közlekedés roller e-roller környezetvédelem Munkatársaink

Tovább zöldíthető a vasúti közlekedés?
2022.04.29 12:56
szerző: Benke Máté

A vasúti és rolleres közlekedés kombinációja célszerű és ésszerű elegyet alkot, amely egyaránt fenntartható és megfizethető. Legújabb interjúnkban néhány egyszerű példán és egy ifjú kollégánk gondolatain keresztül szeretnénk rávilágítani a személyes felelősség vagy éppen az ésszerű gondolkodás fontosságára.

Asztahov Vazullal a MÁV mérnök gyakornokával Benke Máté beszélgetett.

Honnan jársz be a budapesti munkahelyedre? Mi indokolta a választásodat, a rollert?

Velencén élek, innen járok be a Kmety György utcába, a Hősök tere mellé. A vasútállomástól egyébként két kilométerre lakom, ez nagyjából fél órás út – gyalog. A távolság tipikusan olyan, ami túl rövid ahhoz, hogy autóba üljek, de túl hosszú ahhoz, hogy rövid idő alatt legyalogoljam, közösségi közlekedés pedig nincs az otthonom és közte. Adott volt hát a probléma, amire a roller-őrülettel együtt érkezett a válasz. Én is egy ilyen eszköz beszerzése mellett döntöttem, úgy egy évvel ezelőtt meg is vásároltam a járművet. Ezzel egy irányba egy órát tudok spórolni a gyalogláshoz képest, hiszen a vonatozás után a munkahelyemre is két keréken futok be.

Kényelmesen el lehet férni a vonaton a rollival?

Tökéletesen, könnyedén befér mindenhova. A 30a vasútvonalon járok, itt javában FLIRT-ek közlekednek, a roller pedig kézipoggyászként elhelyezhető. Ezzel máris egy érv szól a használata mellett, hiszen el lehet kerülni a kerékpáros-jegy megváltását.

Nehezen kerüli el a figyelmemet a MÁV logó az elején, ez hogy került oda?

Amint megvettem, egy sablon és némi festék segítségével egy éjszaka alatt ráfestettem a logót. Egyrészről, azért mert büszke vagyok arra, hogy a vasútnál dolgozom, másrészről pedig ötletet szeretnék vele adni: az általam bejárt vasúti területek nagy részén hasznos lenne a „céges” roller.

 

Az elektromos kerékpároknak borsos az ára. Mennyibe kerül egy ilyen roller és milyen többletköltségeket ró rád az eszköz feltöltése, karbantartása?

Én 110.000 forintért vásároltam, azóta napi használatban van. Egy év alatt 1.600 kilométert tettem meg vele, a távot mindenfajta hiba nélkül teljesítette. A fokozott igénybevételből adódóan vannak rajta esztétikai hibák, de komolyabb, szerkezeti károk soha nem jelentkeztek, hiszen felelősen használom. Az eddig felmerült pluszköltségem – a rendszeres töltésen túl – a kopó alkatrész, azaz a fékbetét cseréje volt csupán, amelynek 1000 forint a darabára. A roller töltése az utóbbi egy évben 1225 Forintba került, tehát kimondható, hogy elenyészők a kiadásaim, főleg egy rendszeresen megváltott közösségi közlekedési bérlettel, vagy egy személygépkocsi fenntartási költségével szemben.

Praktikus és még a környezetet is védi. Mennyire tartod felelősnek azokat az embereket, akik nap mint nap autóval járnak a munkahelyükre, egyedül?

Ha az ember egyedül jár munkába, én úgy gondolom, hogy a mai elővárosi közlekedésben a vonat felülírja a személygépkocsit: kényelmesek, csendesek, tiszták, tehát minden adott ahhoz, hogy a menetidőt tanulásra illetve munkavégzésre fordítsuk. Jelenleg a belváros gépjármű közlekedés szempontjából használhatatlan, így rollerrel sokkal szabadabb és gyorsabb vagyok az autókhoz képest. Ugyan az autó fizikailag kényelmes, de mentálisan megerőltető tud lenni és az én szememben a kényelem elsősorban azt jelenti, hogy gyorsan eljutok A‑ból B-be úgy, hogy nem pazarolok el órákat az életemből dugóban való üldögéléssel. Számomra sokkal nagyobb frusztráció ülni egy kényelmes autóban és nem haladni, ebben az esetben személygépkocsit választani – pusztán a kényelem szempontjából – pazarlás. A korábban említett helyzethez való alkalmazkodás szülte a környezettudatosságot, amely csak egy járulékos, pozitív hatás a roller megvásárlásának pillanatától. Ettől függetlenül, persze ez már egy rövidtávon értelmesebb és élhetőbb jövőt eredményező cselekedet, amely belátható időn belül megtérülő változást hoz.

Hogyan állsz a személyes felelősség kérdéséhez?

Előfordul, hogy az ember szuper környezettudatosan akar élni és próbál megfelelni az aktuális trendeknek, de nekem mindig az volt az elsődleges, hogy értelmesen éljek. Ha gondolkozol, könnyen észreveheted, hogy sokszor mások által kreált, természettől távol álló érdekeket szolgálsz. Keveset látok át mindebből, de amit igen, az nyomasztó. Fontos, hogy ne a hangzatos marketingkampányok hatására hozzam meg a döntéseimet, cseréljem le ész nélkül az eszközeimet, hanem egy magam elé kitűzött célt kövessek, amitől nem kanyarodom el. Jó példa erre a PET palackok töménytelen használata. A termékeket olcsó ebbe csomagolni, akkor is, ha azt kommunikálják, hogy újrahasznosítható. Ezzel egy meglévő, elrontott világot majmolunk, pedig voltak értelmesebb idők is: amikor üveget és azok visszaváltására kialakított rendszert használtak. Az értelmes élet ennek az átlátása, a sorok közötti igazság felfedése.

Tehát szkeptikus vagy a legtöbb „üzenettel” kapcsolatban?

Mindig is objektíven próbáltam tájékozódni, első olvasásra semmit nem fogadtam el igaznak. Leginkább az ellentmondásokra figyelek fel, tehát amit elolvasok vagy hallok, abból igyekszem gondolatokat is meríteni, majd azokat ütköztetni egymással.

A munkádba hogyan illeszkedik a hitvallásod?

Úgy, hogy a vasútnál rengeteg jó és ésszerű törekvést látok. Engem például a napelem-technológia érdekel, amely a jövőben várhatóan egy meghatározó energiaforrássá fog válni. Jelenleg a lakossági napelem rendszerekkel hobbi szinten foglalkozom, viszont ahogy módom és lehetőségem nyílik, egyetemi szinten szeretném tovább kepézni magam, majd szakmérnöki végzettséget szerezni belőle. Bízom benne, hogy belátható időn belül a MÁV-nál is hasznát fogják venni ennek a tudásnak.

A Technológiai Rendszerüzemeltetési Igazgatóságon dolgozol. Sok dologgal foglalkoztok, ami jövőbemutató, ami értelmes. Jó hely ez itt számodra?

Így van, hiszen a vasúti infrastruktúrához tartozó távközlő, erősáramú és biztosítóberendezési, pályamenti járműdiagnosztikai, valamint a GSM-R rendszer felügyeleti, központi üzemeltetési feladatait látjuk el. Nálunk meghatározó a mérnöki munkafolyamat, amelyhez az adott terület szakértőjének kell lenni. Nekem ez nagyon tetszik, így nem is gondolkodom másban, itt képzelem el a jövőmet. Szeretnék szerves része lenni a vasút jövőjének.

Image
Image