Online tapasztalatok és sikerek, képzések és fejlesztések

hr Hírvonal

2021.06.28 10:19
szerző: Kozma Barbara

A 2020 tavaszán fellépő pandémiás helyzet komoly kihívás elé állította a képzési, fejlesztési szakembereket is. A MÁV-START Képzés és szervezetfejlesztés munkatársai beszámolnak tapasztalataikról és sikereikről.

Fodorné Burján Andrea – képzés- és szervezetfejlesztés vezető

A korábban kontakt módon zajló alap- és időszakos képzéseinket mielőbb át kellett „terelnünk” az online térbe. Az áttérés az oktatótól és a tanulótól egyaránt megkövetelte az informatikai eszközök ismeretét, a felhasznált programok készségszintű alkalmazását. Az oktatóknak létre kellett hozniuk a tananyagok átadásának új módszereit. A tanulók számára jelentős kihívás volt a tanulás körülményeinek megteremtése. Gyakran hallottuk kollégáinktól, hogy milyen sokféle nehézséget jelentett számukra ez a szokatlan megoldás. A digitális oktatás néhány előnye is megmutatkozott, mint a terem- és szállásigény, valamint az utazási idő, illetve az azokra fordított költségek jelentős csökkenése. A veszélyhelyzet okozta új élethelyzet elfogadásában, feldolgozásában nyújtott segítséget a MÁV-START-os kollégák kezdeményezésére létrehozott, ma is működő, online TÁMOGATLAK program. A képzési szakterület munkatársai által lentebb említett események jó példáját jelentették a Humánerőforrás Igazgatóságon belüli, valamint az érintett szakterületekkel és a képző intézményekkel való együttműködésnek, egyúttal a rugalmas problémamegoldásnak. A járványveszély csökkenésével, múlásával, a veszélyhelyzeti rendelkezések feloldásával várhatóan valamennyi képzési, fejlesztési területen is visszaállhat a MÁV-START a korábbi megszokott megoldásokra. Az elmúlt bő egy év tapasztalatait azonban nem szeretnénk elfelejteni, és ha a szükség úgy hozza, most már bármikor készen állunk a képzések és fejlesztések terén a hibrid vagy online megoldások alkalmazására. Készségeink, módszertani tárunk egyértelműen bővült.  Egy jó példa: A veszélyhelyzet alatt az Utasellátó Igazgatóság több munkavállalója a munkakörétől eltérő feladatokat látott el. A szakterület vezetésével közös törekvésünk, hogy a munkatársak a pandémiás időszak után újult erővel és magas szintű szakmai ismeretek birtokában teljesítsenek szolgálatot a járatokon. Ezt a célt támogattuk a szükséges képzés és fórum online módszerrel történő megszervezésével, amelyhez az Informatika szervezet bevonásával tableteket tudtunk biztosítani. A visszajelzések alapján a program elérte célját, a kollégák felfrissített ismeretekkel indulhattak újra.

Ezúton is köszönöm minden munkatársamnak a nehezített körülmények ellenére is példás helytállást és valamennyi érintettnek az együttműködést!            

Fodorné Burján Andrea

 

 

Mlecsenkov András – szervezet- és kompetenciafejlesztés koordinátor

 

A Járműmérnökségre novembertől több csoportban 30 fő került felvételre. Részükre élő online előadásokat és csapatépítő eseményt szerveztünk a beszerzési és értékesítési szakértők segítségével. Kisebb csoportokban látogatást tettek az istvántelki és a ferencvárosi műhelyben és a mozdonyszimulátort is kipróbálták. Decemberben csaknem 200 főt vettünk fel jegyvizsgáló, pénztáros tanuló munkakörökbe. Oktatásuk megkezdése előtt online tájékoztatókat kaptak a hamarosan kezdődő képzésükkel kapcsolatban és a vasút világát bemutató filmeket is küldtünk számukra, amelyekhez szórakoztató kvízkérdéseket is kapcsoltunk. Mindkét csoporttól nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk a beilleszkedést segítő online programokról.

Mlecsenkov András

 

 

Kabai Zoltán –  humánpolitikai szakértő

 

A kommunikációs és prezentáció-technikai tréningek online térbe szorulása új lehetőségek kiaknázására kényszerített bennünket.  Elsősorban az előadás technika az, amelyet ebben a környezetben fejleszthettünk. A PKD programban résztvevők esetében az előadás felépítése is fókuszba került. Kivételesen nem a résztvevőkről készült videókat, hanem kifejezetten erre a célra készült „minta” filmeket használtunk, oktató anyagként. Az online tér korlátai ellenére, reményeink szerint, olyan alapvető tudást adtunk át, amely nem csak az online térben használható, hanem bármilyen prezentáció, előadás során.

Kabai Zoltán

 

 

Eszik Orsolya – humánpolitikai szakértő

 

A Pályakezdő Diplomás Program (PKD) keretében a fiatal munkavállalók számára együttműködés-fejlesztő és vállalati ismereteket átadó alkalmakat szervezünk. A MÁV-VOLÁN csoport megismertetésére a főbb online megoldásaink: külső telephelyeink videókonferencia termeinek összekapcsolása, virtuális videókonferencia-szobák, SharePoint felület aktív alkalmazása, vezetői videó üzenetek megosztása. A legnagyobb kihívást a 2021. évi Talent Konferencia jelentette, ahol a felkészülést online platform támogatta, a konferenciát online (Skype) közvetítettük. A visszajelzések alapján a szakmai színvonalon nem lehetett érezni az online térbe szorulás hátrányait: magas színvonalú, ötletes és profin előadott prezentációk születtek. 

Eszik Orsolya Dalma

 

 

Ulrichné Czihó Barbara Zsuzsanna – humánpolitikai szakértő

 

2020 nyarán kezdtük el a szolnoki komplex vezetőfejlesztési program előkészítését. A tervezett november eleji kezdést felülírta a pandémia. A folyamatot átszerveztük, így 2021 első felében a termelési egységvezetők és kijelölt vezetők, a második félévben pedig a művezetők fejlesztésére kerül sor. Februárban még személyes jelenléttel lezajlottak a kompetenciamérések, de a fejlesztő programok már online térbe kényszerültek. Sikerült eszközeink jelentős részét úgy átformálni, hogy nem csorbult a fejlesztések eredményessége. A résztvevő kollégák nyitottsága, elkötelezettsége és lelkesedése nagyszerű tapasztalat volt a belső tréneri csoportnak ebben a nehéz időszakban.

UIrichné Czihó Barbara

 

 

Sinay Dorottya – képzésszervezés koordinátor

 

A veszélyhelyzet kezdetétől folyamatosan egyeztettünk a Képzési tervünkben szereplő külső képzések, konferenciák és felnőttképzések teljesítéséről is. A külső képzők, ahol lehetett, gyorsan reagálva átálltak digitális oktatási módszerre, így a tervezett főbb képzések és konferenciák teljesültek. Az INKA2 projekt a leálláskor az éles indulás előtti tömeges oktatás fázisában volt, így gyorsan megoldást kellett találni a többségében gyakorlat-orientált, SAP alapú fejlesztések oktatására. A projektszervezet beszerezte az oktatásokhoz szükséges Cisco Webex licenceket és 2020.04.08.-án megkezdte az oktatásokat. Csoportszinten közel 4000, START szinten közel 2000 munkavállalót oktattunk ki ilyen módon.

Sinay Dorottya

 

 

Zórád Zoltán – vasútszakmai oktatás- és vizsgaszervezés koordinátor

 

A veszélyhelyzet miatt felfüggesztett BGOK-s jegyvizsgáló és pénztáros tanfolyamok kereskedelmi elméleti részét érintően az oktatási szakértőink felkészültségének és a tanulók pozitív hozzáállásának köszönhetően nagyon hamar át tudtunk térni az online képzési formára. A képzési rendelet hatálya alá tartozó képzések esetében nehezebb volt az újraindulás. Először a vonatszemélyzetre vonatkozó végrehajtási utasítások oktatását, majd a pályahálózat ismereti előképzéseket, később – egy veszélyhelyzeti kormányrendelet miatt – a típus-, vonalismereti képzések elméleti óráit is le tudtuk bonyolítani távoktatásban, amiért köszönet illeti a területi igazgatóságokon dolgozó üzemeltetési, fenntartási szakembereket, vasútszakmai oktatókat is.

Zórád Zoltán