MÁV-Volánbusz integráció

MÁV volán Hírvonal

2020.11.16 10:22
szerző: MÁV KIG

Az állami tulajdonú közlekedési szolgáltató társaságok összehangolt, egységes közlekedésszakmai működtetésének és közös stratégiai irányításának hosszú távú erősítése érdekében 2020. július 15-től a VOLÁNBUSZ Zrt. tulajdonosi joggyakorlója a MÁV Zrt.

Az egységes irányítási struktúra megteremtésével megvalósul azon kormányzati szándék, hogy a jövőben az ország valamennyi településén javuljon a közösségi közlekedési közszolgáltatás, a vidéki lakosok mobilitásának biztosítása, a városi és agglomerációs forgalom pedig a környezetkímélő közösségi közlekedésre terelődjön át.

A közös stratégiai irányítás hosszú távon megteremti az egységes autóbuszos és vasúti menetrend kialakításához, a vasúti ráhordó hálózatok és a menetrendi csatlakozások fejlesztéséhez, valamint az egységes jegy- és tarifa rendszer, utastájékoztatás és arculat kialakításához szükséges feltételeket.

Az irányítási struktúra változásával kiemelt hangsúlyt kap a közlekedési szakmában dolgozók szociális biztonságának és megbecsülésének további erősítése, a munkahelyek megőrzése, illetve a közlekedésben dolgozók hivatásának és életpályamodelljének versenyképessé és vonzóvá tétele.

Összesen több mint 55 ezren dolgoznak a két közlekedési társaságnál, a foglalkoztatottak számát tekintve egyértelműen ez a cégcsoport az ország legnagyobb gazdasági szereplője.

A MÁV és a Volánbusz évi 800 millió utast szolgál ki.

Első nagy változás a jegyvásárlásnál lesz tapasztalható. Jelenleg eltérő módon, eltérő rendszereken keresztül tudják megvásárolni az utasok a jegyeket és a bérleteket vasútra vagy buszra. A MÁV-ban másfél éve dolgoznak egy új menetrendkereső és jegyértékesítési internetes felület kialakításán, ez a fejlesztés év végére megvalósul, és értelemszerűen a Volánbuszra is ki fogják terjeszteni. Így az utasok egységes felületen, egyszerűbben tudják majd megváltani busz- és vonatjegyeiket. A végső cél 2022 év elejére kormányzati támogatói döntést követően a tarifaközösség létrehozása, ahol egyfajta bérlettel vagy jeggyel bármelyik államilag finanszírozott közösségi közlekedési eszközön lehet majd utazni.

A jövő közlekedésének biztonságosabbnak, zöldebbnek és fenntarthatóbbnak kell lennie. 2050-re karbonsemlegesnek, azaz zéróemissziósnak kell lennie a közlekedésnek egész Európában. Ráadásul 2030-ra ennek a célnak a 25 százalékát teljesíteni kell. A technika, a technológia fejlesztése is alapot adhat a jövő közlekedésének megalkotásához, például az elektromobilitás, amivel környezet baráttá, karbonsemlegessé tehető a közlekedés. Ehhez elengedhetetlen a járműpark folyamatos korszerűsítése, emiatt is fontosak a nagyarányú buszbeszerzések vagy a motorvonat beszerzések. Budapest elővárosi forgalmát 2022 végére szinte teljes egészében korszerű KISS, FLIRT és DESIRO járművek szolgálják majd ki. A MÁV kormányzati támogatással valósítja meg a saját fejlesztésű IC+ kocsik gyártását célzó programját, amely a járműállomány fiatalítását, minőségi cseréjét szolgálja a távolsági és nemzetközi forgalomban.

A pályafelújításokon túl a vasúti jármű- és buszpark megújítása is elengedhetetlen ahhoz, hogy a menetrendi összehangolás maradéktalanul megtörténhessen.

Szeptember 28-tól több dunántúli vasútvonalon is új menetrend és tarifa lépett életbe. A MÁV-START így olcsóbb, sűrűbb és utasbarát kínálatot nyújt a Balaton déli partja, Keszthely, Nagykanizsa, Székesfehérvár, Veszprém, Szombathely és Zalaegerszeg felé is. A bevezetett dunántúli menetrendi intézkedéseket követően október közepéig több mint 30 ezer 300 forintos helyjegyet értékesített a vasútvállalat. Biztató jel a dunántúli vasúti menetrendváltozás sikere: a kötöttpályás és a közúti közlekedés összehangolásának köszönhetően 10%-kal lett olcsóbb a közlekedés.

Október 25-től Észak-Magyarországot, továbbá az Észak-Alföldet érintő utasbarát és sűrűbb menetrendet vezetett be a MÁV-START.  A hatvani és a debreceni fővonalak felújítása jelentős menetrendi fejlesztéseket tesz lehetővé, melynek előnyeit Eger és Sátoraljaújhely térségében, valamint Püspökladány és Debrecen között is érezhetik a vasúti közlekedést választók.

Jól fogytak a Dunakanyar napijegyek is, mely a MÁV, a Volánbusz és a Mahart közös terméke volt, és a járványhelyzetben támogatást nyújthatott a hazai turizmusnak.

A már megvalósult beszerzéseknek köszönhetően az elmúlt két évben 866 új és újszerű autóbusz állt forgalomba a Volánbusznál és jogelőd társaságainál. A 2021-es év végéig a tervek szerint további 574 darab új, két- és háromtengelyes, dízelüzemű, helyközi kivitelű autóbuszt szerez be a Volánbusz Zrt.

További információ:

Megépült a Kaposvári Közlekedési Központ
Új buszok a fővárosi és elővárosi közlekedésben
Október 25-től Észak-Magyarország közelebb kerül a fővároshoz
A dunaharasztiak utazhatnak először egyesített zónabérlettel a fővárosba
Szeptember 28-tól menetrendi változásokat léptet életbe a Dunántúlon a MÁV-START és a Volánbusz
Augusztus 20-tól Székesfehérvár és Esztergom térségében folytatódik a vasúti és a buszközlekedés összehangolása
Székesfehérvári Volánbuszbérletek a MÁV applikációban
Buszbérletekkel bővül a MÁV applikáció

.