InnoTrans Hírek

Fontos tárgyalások zajlottak a berlini InnoTrans kiállításon
2022.09.22 14:00
szerző: MÁV KIG

A vasút a jövő, a legfenntarthatóbb közlekedési mód. A berlini InnoTrans kiállítás középpontjában is ez a gondolat áll idén. A magyar kormány arra törekszik, hogy a magyar ipar szereplői, köztük a hazai tulajdonú kis- és középvállalkozások és a külföldi tulajdonú cégek is részesei legyenek a vasúti járműipar európai felpörgésének. Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára és dr. Pafféri Zoltán, a MÁV elnök-vezérigazgatója ennek fényében fontos tárgyalásokat folytatott le a nemzetközi eseményen.

Az InnoTranst 1996 óta rendezik páros években, de 2020-ban elmaradt a pandémia miatt. Most 56 országból 2834 kiállító vett rajta részt. A kiállítók minden eddiginél több, 250 új termék és eljárás világpremierjét időzítették a rendezvényre.

Image
InnoTrans

 

Német kapcsolatok

Vitézy Dávid egyeztetett a berlini vásáron több, Magyarországon tevékenykedő német nagyvállalat, köztük a Knorr Bremse és a Siemens vezetőivel is. Örömmel nyugtázták a Siemens és a Dunakeszi Járműjavítót is működtető, hazai tulajdonú Magyar Vagon Zrt. stratégiai megállapodását, amely azt a célt szolgálja, hogy a magyar vasúti járműgyártás korszerű technológiára támaszkodva egyre nagyobb szerephez jusson, nemzetközi tudást is bevonva. A Siemens és a MÁV-Start keretszerződése alapján az új, korszerű Vectron villanymozdonyok megrendeléséről, szállítási ütemezéséről is tárgyaltak. A Knorr Bremse a magyar járműipar egyik legnagyobb befektetője Magyarországon, budapesti gyárukba számos korszerű vasúti járműhöz fejlesztenek és gyártanak fékberendezéseket a japán Sinkanszentől a nálunk is jól ismert Flirtökig. Vitézy Dávid kijelentése szerint Volker Wissing német szövetségi közlekedési miniszterrel közös munkacsoportban dolgozik a német kormányzattal a közlekedés és a közlekedési ipar területén folytatott együttműködés erősítésére. Sok a közös téma: hidrogénhajtás, elektromobilitás, országos ütemes menetrend, a kedvezményes bérletek tapasztalatai, autonóm járművek szabályozása - számos témában cserélnek tudást és működnek együtt. A német-magyar együttműködés hozzájárulhat a többi között annak a tervnek a megvalósításához, hogy hidrogéncellás, káros kibocsátástól mentes motorvonatok álljanak üzembe a nem villamosított magyaroroszági vasútvonalakon. A német partnerekkel közösen dolgoznak egyebek mellett azon is, hogy jobban összehangolják a nemzetközi vasúti menetrendeket, és így „egy székben, egy vonaton ülve” lehessen eljutni Budapestről például Párizsba, kihasználva az osztrák, a német és a francia nagysebességű vasúti hálózatot, a néhány éven belül elkészülő Stuttgart 21 vasúti alagút lehetőségeit kihasználva.

Image
Tárgyalások

 

Ukrán-magyar összetartás

A kiállításon Vitézy Dávid és dr. Pafféri Zoltán találkozott az Ukrán Vasutak vezetőivel, Olekszandr Kamisin vezérigazgatóval is, valamint a pályavasút és a teherfuvarozó üzletág vezetőivel. A háború kitörésekor a vasút ismét bizonyította, hogy súlyos válságban is lehet számítani rá, százezreket sikerült kimenekíteni Magyarország felé. A magyar vasút ukránul tájékoztatja, és ingyen szállítja a menekülteket, eddig összesen 830 ezer térítésmentes szolidaritási jegy fogyott. Vitézy Dávid az ukrán vezérigazgató úrnak elmondta: minden elismerés megilleti az Ukrán Vasutakat, hogy a háború legnehezebb heteiben is folyamatosan működtették a vasúti közlekedést és menekítették polgáraikat. Magyarország és Ukrajna mindent megtesz, hogy a két ország közötti vasúti határon, mind Záhonynál, mind Eperjeskénél felgyorsítsák a teherforgalmat, az átrakást szélesből normál nyomtávú vagonokba, bármilyen áruról is legyen szó. Megállapodtak abban, hogy szorosabb együttműködést alakítanak ki ezen a téren, miután az elmúlt hónapokban már növelték a kapacitást és csökkentették a sorokat, további lépések szükségesek a határátlépés egyszerűsítése érdekében. A legnagyobb jelentősége a gabona- és szemestermény-szállításnak (kukorica, búza, napraforgó, rizs) van, hiszen a korábban használt tengeri út megnehezült, sokáig el is lehetetlenült. Megállapodás született: a MÁV és az Ukrán Vasutak szorosan együttműködik a jövőben a teherforgalom gyorsítása érdekében.

Image
InnoTrans

 

Osztrák találkozások

Vitézy Dávid Andreas Matthäval, az osztrák állami vasúttársaság, az ÖBB vezérigazgatójával is tárgyalt Európa vezető vasúti kiállításán, az Innotranson. Közös cél, hogy gyorsuljon az autózással is versenyképes vasúti kapcsolat Budapest és Bécs között. Az első lépés a vonatbefolyásoló rendszerek fejlesztésével érhető el, a magyar és az osztrák vasút is dolgozik rajta, hogy a Railjeteknek ne kelljen megállniuk a határon, Hegyeshalomban. Ausztria azt tervezi, a Hegyeshalomnál belépő vonalat az évtized végére vagy legkésőbb a következő évtized elejére teljesen új nyomvonalra helyezik, hogy elérje a bécsi repülőteret, az új pálya már 230 km/h-s közlekedésre készül, ezért is fontos, hogy a MÁV-START számára forgalomba állítandó új távolsági flotta képes legyen erre a sebességre. A 39 plusz opcionálisan 10 zárt ingavonati szerelvény, amelyre kormányhatározat alapján közbeszerzést írtak ki, lehetővé teszi, hogy Magyarország is nagyobb szerepet vállaljon a Budapest–Bécs–München tengely vagy a Budapest–Prága–Berlin–Hamburg tengely forgalmában, mindkét irányban 230 km/h sebességre képes járművek kellenek. A vezetők általában is abban állapodtak meg, hogy összehangolják a kelet-ausztriai és a nyugat-magyarországi vasúti fejlesztéseket. Az osztrák oldalon tervben van a Grazba vezető vonal villamosítása a magyar határtól, a magyarok pedig Zalaszentiván és Nagykanizsa között húzzák ki a felsővezetékeket a tervek szerint, amivel a hazai érdekeken túl Bécs és Zágráb közvetlen összeköttetését is Magyarországon át adják majd meg, amit az ÖBB ki is használ majd. Nem közismert, de Európában jelenleg is Bécsből és Budapestről indul a legtöbb éjszakai vonat. Ezen a téren is szeretnék fokozni az együttműködést, Budapest a délre és keletre, elsősorban a Budapest–Belgrád vasút megépültével a Balkán országai, Görögország és Törökország felé induló hálókocsik kiindulási bázisa lehet a nyugatiak számára, ahogy nekünk a Bécsből induló éjjeli járatok jelentik az összeköttetést Németország, Svájc, a Benelux térség felé, melyekre a jövőben szeretnének közvetlen budapesti kocsikat is biztosítani. Ausztria és a Magyarország piacvezető cargo cégét tulajdonló osztrák államvasút hazánk stratégiai partnere, ebben a szellemben dolgozunk a vasúti áruszállítás és a személyszállítás továbbfejlesztésén.

Image
InnoTrans