A konfliktusok hatékony kezelése

konfliktuskezelés Támogatlak

2021.05.19 09:59
szerző: MÁV Zrt. Szervezetfejlesztés csapata

A mindennapi élet számos területéről gondolkodhatunk különbözőképpen, ragaszkodhatunk elképzeléseinkhez vagy elfogadhatjuk, kiegészíthetjük mások elképzeléseit és javaslatait. Cikkünk a konfliktusok hatékony megoldásairól és a jól alkalmazható technikákról szól.

A munkánk során vagy a magánélet számos területén is találkozhatunk konfliktushelyzetekkel. A mélyebb konfliktusok sokáig meghatározhatják életünket, de a konfliktusok sok esetben tisztázhatják a kialakult nézeteltéréseket, vagy eredményesebb közös megoldásokat hozhatnak. Hogyan lehetünk megértőbbek és konstruktívabbak a különböző helyzetekben? Ehhez mutatunk néhány praktikus és gyakorolható technikát.

Megértéssel vitázni!

A másik véleményének megértése és az arra adott elfogadó hozzáállás nyitottabbá teszi a beszélgetés résztvevőit. Ha a beszélgetőpartnerünk például sorozatos „nem”-eket vagy „igen, de...” válaszokat kap, akkor hamar bezárhat, és védekező üzemmódba kapcsolhat. Igyekezzünk az „Értem és „ vagy  „Elfogadom amit gondolsz, de kiegészíteném…”szófordulatokat használni, mert ezáltal mindenki egyenlő félnek érzi magát és inkább egy konstruktív vita alakul ki. 

Hagyd a másiknak, hogy kifejezze magát, és figyelj rá aktívan!

Nem mindig könnyű, de hatékony, ha a másik mondanivalóját nem szakítod meg, a felmerült gondolatokat vagy kérdéseket tartalékolni érdemes. Éppen ezért, hagyd a másik félnek, hogy megszakítások nélkül egyhuzamban el tudja mondani a véleményét, melynek köszönhetően jobban megérted őt, és képessé váltok a kompromisszum kialakítására. Amíg hallgatsz, figyelj a másikra, gondolkozz a megoldáson és tervezd meg, hogy hogy fogod azt a másik félnek elmondani!

Használj „én..” kezdetű mondatokat!

Ne felejtsd el, a konfliktus nem arról szól, hogy bebizonyítsd a másik félnek, hogy téved, hanem, hogy megmutasd Te hogyan és miért gondolkodsz másként vagy miért azt a megoldást választottad.  Ezért „én..” kezdetű állításokkal alakítsd át a kommunikációd. Példának okáért a „Te nem is figyelsz rám” állítást alakítsd át „Én úgy érzem, hogy nem figyelsz rám” állításra. Így mondataid sokkal érzelemgazdagabbak lesznek, véleménnyé, személyes meggyőződéssé válnak, és nem azt közvetítik, hogy mit nem szeretsz a másik félben. Ez a technika segítséget nyújthat egy mélyebb, egymás iránti tiszteletet tanúsító beszélgetés kialakításához.

Maradj nyugodt!

Régi jó tanács a „számolj el 10-ig először…!” mielőtt az első érzések, gondolatok alapján válaszolnál. Viselkedj megfontoltan és higgadtan, hogy racionálisan tudj gondolkodni és előrehaladni egy mindkettőtöknek megfelelő megoldás irányába. Tedd félre a sértődöttségedet és a dühöd, mivel a negatív érzelmek csak távolabb visznek a megoldástól. Ha úgy érzed, szükséged van egy kis időre, akkor várd meg, míg az érzelmeid csillapodnak, és csak utána szánj időt a találkozásra és a probléma megvitatásra a másik féllel.

Légy rugalmas, helyezd a konfliktus megoldását a saját igazad elé!

Ha meg szeretnéd oldani a konfliktust, lépj egy lépést hátra és nézz rá a szituációra egy másik nézőpontból. Emlékeztesd magad, annak ellenére, hogy van egy jó megoldásod, az csak az egyik legyen és nézzétek meg a többi lehetőséget is. Hasznos, ha mindegyik megoldást azonos értékelés mellett nézitek végig. Mutass kompromisszumkészséget és hallgasd meg a többiek ötleteit is!

Fókuszálj a jelenlegi problémára, a korábbi problémák helyett!

Gyakran találkozunk azzal, hogy a konfliktust kiváltó helyzet mellett a korábbi sérelmek is előjöhetnek, egyre több negatív élmény is keveredik az aktuális konfliktusba. Ilyen helyzetekben használd a „48 órás szabály”-t, ami azt javasolja, hogy a konfliktus megjelenésétől számított 48 órán belül kérd, hogy beszéljétek meg a helyzetet, hiszen így hamar le tudod zárni. A „48 órás” technikának köszönhetően nem maradnak olyan múltbeli tisztázatlan konfliktusok, amik később eszkalálódhatnának vagy fellángolhatnának egy újabb konfliktushelyzet során.

Tudd, hogy mikor kell elnézést kérni és mikor megbocsátani!

Nem könnyű kimondani azt, hogy „sajnálom”, főleg amikor úgy érzed, végig helyesen jártál el. Ne hagyd, hogy a makacsságod és büszkeséged elriassza a másik felet a konfliktus megoldásától. Fordított helyzetben, amikor tőled kérnek elnézést, bocsáss meg, hiszen kapcsolataink sokkal értékesebbek annál, mint hogy a ragaszkodás vagy sértődöttség szétrombolja. Jövő héten folytatjuk a konfliktuskezelés témakört saját konfliktuskezelési stílusod megtalálásával.