vitaminok Életmód

Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack
2020.10.06 14:47
szerző: Hum Krisztina

Ez a  népmesei  ihletésű  cím  azokra  az őszi termésű finom és egészséges hazai gyümölcseinkre utal, amelyekkel természetes úton kerülhetünk közelebb a létfontosságú vitaminokhoz. Ebben a mindannyiunk egészségére veszélyes, járvánnyal terhelt időszakban a kötelező maszkhasználat, a távolságtartás és a higiénés szabályok betartása mellett a természetes immunerősítésről is beszélnünk kell.

Idén szerencsénk volt (legalább) az időjárással, hiszen sokáig élvezhettük a nyár végi, szép őszi napokat. Azért a szeptember vége, október eleje már igencsak őszi időszak, így nem árt gondolnunk arra, hogyan vértezzük fel magunkat a betegségek ellen a téli időszakra. A koronavírus kapcsán legtöbbször a C- és a D-vitamin fontosságáról beszélnek a hozzáértő szakemberek, ezért ezeket járjuk most körül.

A C-vitamin jelentősége

Sokan egyenesen csodaszernek tartják a C-vitamint, jelentősége elismert az immunerősítő hatása miatt. A C-vitamin, vagyis az aszkorbinsav elsőrendű és igen jó hatásfokú antioxidáns. Ez azt jelenti, hogy segít lassítani vagy teljesen megakadályozni a sejtszintű károsodásokat. Minden szövetnek, sejtnek szüksége van rá a sejten belüli és kívüli működéséhez egyaránt. Egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy megköti a szabad gyököket, melyek elszaporodása mindig betegségekhez vezet. Hosszú lenne itt mindazt felsorolni, miért olyan fontos ez a vitamin. Az tény, hogy ma már minden iskolás gyermek tudja, hogy mi az a C-vitamin. Ma már a skorbut sem jelent ránk veszélyt, és a tengerészek is tudják, mi mindent kell egy hosszabb utazásra magukkal vinniük. Tudtad, hogy előállítására csak 3 emlős nem képes? A tengerimalacok, a gyümölcsös denevérek és a főemlősök (igen, a majmok és mi). Valahogyan az evolúció során elveszítettük azt a képességünket, hogy képesek legyünk a szervezetünkben létrehozni a C-vitamint. Ez azt jelenti, hogy nekünk ezt a táplálékkal kell bejuttatnunk. És azért kell naponta fogyasztani, mert a szervezet nem tárolja a C-vitamint, hanem azonnal felhasználja. Fogyasszunk ezért minél több gyümölcsöt, citrusfélét, csipkebogyót, paprikát, savanyú káposztát, vagy kiegészítésként hosszan felszívódó C-vitamin tartalmú készítményt. A szervezet számára szükséges mennyiségről megoszlanak a vélemények a napi 80 milligrammtól a többezer milligrammig, és az életkörülmények is nagyban befolyásolják az ajánlatos mennyiséget. De még egy egyszerű nátha is megsokszorozhatja a szervezet C-vitamin igényét. Hogy mi volt a véleménye Szent-Györgyi Albert magyar biokémikusnak 1928-ban minderről? „A jövőben a C-vitamint úgy kell majd árusítani, mint a lisztet. Minden bolt polcain, kilós kiszerelésben.” Ő maga 1000 milligrammot fogyasztott naponta. Higgyünk neki, hiszen amellett, hogy a felfedezéséért Nobel-díjat kapott, 93 éves koráig élt, és késő öregkorában is mind szellemileg, mind fizikailag aktív és friss maradt.

D-vitaminnal a jókedvünkért is

A D-vitamin az egyik legősibb vegyülete szervezetünknek, melyre szinte valamennyi szervrendszerünk megfelelő működéséhez szükség van. Hiánya szinte minden betegség kockázatát növelheti, többek között a legsúlyosabbakat is,  a daganatos megbetegedésekét, szív- és érrendszeri betegségeket, magas vérnyomást, agyvérzést, cukorbetegséget. Nem véletlenül nevezik „napfény vitaminnak”. Bár jól ismert, hogy a szervezetünk számára szükséges D-vitamin nagy része a napfény hatására a bőrben termelődik, de kiegyen- súlyozott és egészséges táplálkozással is biztosítani kell a szintjét szervezetünkben. Áprilistól októberig éri a nap az arcunkat, a fedetlen végtagokat. Ám hiába napozunk többet egy nap, bizonyos szintnél több D-vitamin nem képződik, és a naptejek túlzott felvitele is gátolhatja, szolárium használata során pedig nem keletkezik. Azt mindenki tudja a D-vitaminról, hogy felelős csontjaink épségéért és egészségéért, hiszen legfőbb feladata a bélből felvett kalcium kalciumsó- it beépíteni a csontokba és a fogakba. És azt tudtad, hogy   a csonterősítésen kívül még gondoskodik az idegrendszer megfelelő működéséről is? Sőt, akiknek alacsonyabb a D-vitamin szintjük, kétszer nagyobb esélyük van depresszióra, és a figyelmük, koncentrálóképességük is 60%-kal hanyatlik a felmérések szerint. Segítségével tehát nyugodtak és optimisták vagyunk.

Az őszi szezon ontja magából mindazokat a gyümölcsöket, amelyek fogyasztásával a szervezetünk számára fontos vitaminokhoz hozzájuthatunk. Szüreteljük le a finom terméseket, töltekezzünk fel látvánnyal és zamattal, tegyük el a nyár ízeit az éléskamránk polcára, és erősítsük meg szervezetünket a bennük lévő értékes nyomelemekkel és vitaminokkal.